Modelul celor 5 forțe ale lui Porter

modelul porter

Cuprins

Indiferent de business-ul pe care îl deții și de industria în care activezi, ai nevoie de o analiză adecvată a concurenței pentru a te asigura că îți consolidezi poziția actuală, față de noii intrați pe piață sau actualii concurenți. Iar acest lucru este cu atât mai important dacă este vorba despre o afacere care urmează a fi lansată. 

Dacă nu evaluezi corect industria din care faci parte sau cea în care urmează să intri cu afacerea ta, nu formulezi o strategie cu obiective Smart, dar care să fie bazată pe punctele tale forte și nu ți le îmbunătățești pe cele slabe, riști să pierzi din vedere multe aspecte care s-ar putea să îți pericliteze business-ul.

Ca să te asiguri ca ai făcut analiza corect, folosește-te de modelul celor 5 forțe ale lui Porter.  

Ce este Modelul lui Porter? 

Frecvent utilizat ca si model în analiza strategică, modelul lui Porter este un instrument destul de simplu, însă foarte puternic. Folosește-l în strategia ta de business pentru a identifica cu precizie competiția din industria ta și toate elementele care pot afecta profitabilitatea afacerii tale. 

Pentru a te asigura că rămai mereu la curent cu tot ceea ce se întâmplă în industria ta, cu tot ceea ce fac competitorii tăi și a te diferenția de ei, este nevoie să înțelegi care sunt cele 5 forțe principale care conteaza în industria afacerii tale.

Cu ajutorul acestui instrument vei reuși să îți îmbunătățești constat strategia în funcție de punctele forte ale acesteia, să le identifici pe cele mai puțin bune și să le readaptezi, dar și să îți dezvolți business-ul pentru a fi mereu cu un pas înaintea competiției. 

Autorul acestui instrument este economistul Michael Porter. Acesta a fost profesor la Harvard, autor a peste 18 cărți și peste 125 de articole în care vorbea despre strategiile corporative și competitive. Porter a primit numeroase premii și a fost recunoscut drept unul dintre cei mai influenți economiști din istorie. 

Care sunt cei 5 factori cuprinși în strategia lui Porter?

Forțele pe care Porter le-a prezentat ca fiind cele mai relevante în profitabilitatea industriei afacerii tale se referă la:

  • Potențialul noilor intrați în industrie; 
  • Puterea furnizorilor și negocierea cu aceștia;
  • Puterea cumpărătorilor;
  • Amenințarea produselor înlocuitoare;
  • Concurența din industrie;

Potențialul noilor intrați pe piață 

Prin acest factor se analizează care este potențialul de intrare a unei noi afaceri pe piață. Aici analizezi care este probabilitatea ca o afacere să intre în industria în care activează afacerea ta și să devină astfel concurentul tău. 

Unul dintre factorii care influențează acest lucru este reprezentat de barierele de intrare și acestea pot fi mai mari sau mai mici ca dificultate.  

Ca să înțelegi exact la ce se referă aceste bariere, luăm ca exemplu industria farmaceutică care necesită foarte multe brevete la intrarea pe piață sau industria telecomunicațiilor în care este nevoie de crearea unei infrastructuri de rețea. 

În cazul în care o afacere nouă, care vrea sa intre pe piață, întâmpină aceste bariere de intrare, care sunt greoaie, costisitoare, au nevoie de un proces lung de calificare sau se încadrează în legislații stricte, probabilitatea ca acestea să apară pe piață sunt mai reduse. Acest lucru poate elimina o bună parte din concurenți. 

Așadar, poziția afacerii tale pe piață ar putea fi afectată de probabilitatea ca un business nou să intre pe piața pe care tu activezi. Dacă noii veniți vor întâmpina aceste bariere la intrare, atunci vei avea un avantaj.  

Întreabă-te, așadar, cât de ușor este ca altcineva să intre în competiție cu business-ul tău și câți abandonează acest proces?  

Puterea furnizorilor și negocierea cu aceștia 

Furnizorii au un rol foarte important într-o afacere nouă dar și în întreaga industrie. Numărul lor depinde de industrie și ei sunt puntea care te leagă de client și de profitabilitatea afacerii. 

Prin acest factor identifici clar care este probabilitatea de creștere a prețurilor și analizarea calității produselor. În plus, aici se iau în calcul costurile de schimbare a furnizorului dar și pierderile care pot apărea. 

În cazul în care există o listă mare de furnizori, aceștia intră în competiție între ei iar afacerea se poate orienta spre menținerea unor costuri reduse de achiziție și creșterea profitului. 

Iată care sunt factorii care determină puterea furnizorului:

  • Numărul de concurenți din industrie;
  • Costurile de schimbare a furnizorului;
  • Produsele înlocuitoare; 
  • Dependența de furnizori;

Aici trebuie să ai în vedere, așadar, care este numărul furnizorilor din industria ta și ce fel de produse îți oferă? Identifică dacă ceea ce vinzi este un produs unic sau există și alți potențiali furnizori de la care îl poți achiziționa. 

În cazul în care ai o listă suficient de mare, ai posibilitatea de a alege ceea ce îți va oferi un avantaj. În caz contrar, dependența de un anumit furnizor îi va da putere acestuia, putând chiar solicita costuri mari pentru tine, ceea ce îți va afecta profitabilitatea afacerii. 

Puterea cumpărătorilor

În funcție de numărul de concurenți din industria din care faci parte și de opțiunile dintre care cumpărătorii pot alege, poți identifica puterea lor de cumpărare, în special dacă numărul cumpărătorilor este mai scăzut decât cel al furnizorilor. 

Cumpărătorii au puterea de a influența o reducere a prețurilor, spre exemplu dacă aceștia vor alege un concurent din industrie care le oferă avantajul prețului redus sau programe de fidelizare iar același lucru este valabil și pentru calitatea produselor sau serviciilor. 

În cazul în care cumpărătorii arată o anumită sensibilitate la acești factori, nevoia de adaptare este obligatorie pentru profitabilitatea afacerii tale. 

Factorii care determină puterea cumpărătorilor se referă la: 

  • Numărul cumprărătorilor;
  • Disponibilitatea produselor pe piață;
  • Inversarea rolului cumpărătorului;
  • Volumul de achiziție;

Prin urmare, este necesar să analizezi câți cumpărători ai și cam cât de mari sunt comenzile pe care aceștia le fac. Ce anume și cât i-ar costa să aleagă produsul de la concurentul tău? Există posibilitatea ca cei care îți cumpără produsul să și-l producă singuri? 

Amenințarea produselor înlocuitoare

Un produs înlocuitor este orice produs similar cu al tău sau care îndeplinește aproximativ aceeași funcție cum ar fi, spre exemplu, E-mailul care a luat locul scrisorii, telefonul mobil care a înlocuit telefonul fix sau rețelele de socializare care au luat locul chat-urilor de tip mIRC sau Yahoo Chat.

De obicei, aceste lucruri se întâmplă atunci când un concurent mai puternic decât tine poate susține un înlocuitor din toate punctele de vedere iar acest lucru ar putea să îți pericliteze afacerea.  

În general, produsele înlocuitoare sunt cu adevărat o amenințare în condițiile în care oferă funcții similare cu al tău la același preț sau oferă o calitate mai bună la preț similar. 

Aici este dificil să preconizezi ce produse înlocuitoare se pot lansa de către concurenții tăi, așadar ideal ar fi să îți îmbunătățești continuu gama de produse sau să crești calitatea serviciilor pe care le oferi. 

Concurența și rivalitatea din industrie

Unul dintre cei mai importanți factori pentru afacerea ta este analizarea concurenței. 

Acest lucru este deja printre cele mai urmărite din toate industriile și de cele mai multe ori se manifestă prin oferte competitive, prețuri mici, introducerea unor produse noi, campanii de marketing dar și îmbunătățirea per total a serviciilor oferite.  

Cu cât aceste lucruri sunt mai folosite de către competitorii tăi, cu atât profitabilitatea afacerii poate scădea iar acest lucru se poate repeta ciclic de fiecare dată când unul dintre jucătorii de pe piață începe o astfel de mișcare. 

Factorii care determină amenințarea concurenței sunt:

  • Numărul total al concurenților;
  • Dezvoltarea și creșterea industriei;
  • Barierele de ieșire;
  • Costurile eventuale de schimbare;
  • Modalitatea de diferențiere a produsului/serviciului.

În cazul acestui factor trebuie să înțelegi exact care este numărul competitorilor tăi și care este gradul de comparație între ceea ce oferi tu și ceea ce oferă ei. Dacă prețul este singurul element distinctiv între produsele sau serviciile voastre atunci trebuie să te adaptezi și să te aliniezi cu concurenții tăi. 

Dacă concurența nu există iar ceea ce tu oferi este unic sau ai un număr mic de rivali în industrie puterea ta va fi mult mai mare.  

Când și cum să aplici analiza din prisma lui Porter în strategia ta de business

Ca să poți înțelege pe deplin potențialul afacerii tale și profitul pe care aceasta ți-l poate aduce, trebuie să analizezi toți acești factori despre care am vorbit. Fără o analiză clară, stategia ta de business poate fi pur teoretică sau estimativă și poți chiar omite unii dintre acești factori cruciali. 

Puterea pe care competiția o are în strategia afacerii tale nu este de evitat. Iar ceea ce ai analizat astăzi s-ar putea să nu mai fie valabil peste câteva luni, așadar analiza competiției trebuie făcută regulat dacă îți dorești cele mai bune rezultate și să eviți riscul de a rămâne în urmă. 

Analiza celor 5 forțe ale lui Porter te ajută în acest proces și îți asigură consecvență pentru identificarea oricărei schimbări apărute pe parcurs. 

Iată care este cel mai bun moment să aplici această strategie:

  1. Atunci când vrei să începi o afacere. 

O idee nouă îți poate da acel entuziasm și fericire care te poate îndepărta de real. Însă prin această analiză te vei asigura că știi exact ce înseamnă noua afacere, ce presupune intrarea în această industrie, care este potențialul real de creștere, ce canale de distribuție există, care este sensibilitatea sau predispoziția prețurilor dar și la ce eventuale bariere te poți aștepta.  

Astfel vei știi exact cât de stabilă este industria în care îți dorești să vii cu noua ta afacere și care este competiția dar și ce să faci pentru a nu fi afectat. 

  1. La evaluarea profitului afacerii tale. 

Dacă deții deja un business, este foarte clar că îți dorești ca acesta să se dezvolte. Iar acest lucru nu presupune doar atenția asupra producției sau a clienților, ci și asupra concurenței. 

Ca și proprietar de business, trebuie să iei în calcul toate schimbările din industria în care activezi iar deciziile pe care le vei lua să aibă ca bază solidă o analiză precum cea a lui Porter care îți va oferi informații precise și actuale. 

  1. Când vrei să evaluezi strategia competitivă

Momentul în care te-ai decis să îți schimbi strategia sau să aduci produse sau servicii noi pe piață, o analiză a competiției te va face să identifici dacă aceasta va avea rezultatul pe care ți l-ai imaginat. 

A schimba strategia doar de dragul de a face modificări care nu te ajută la modul cel mai real nu este cel mai indicat lucru. Însă după ce ai analizat toți cei 5 factori din modelul lui Porter vei știi exact ce trebuie și ce nu să schimbi în strategia ta. 

Cum aplici modelul lui Porter în strategia ta

Analiza celor 5 factori ai lui Porter poate fi diferită în funcție de nivelul afacerii tale, de timpul de care dispui dar și de banii pe care ești dispus să îi investești, însă mereu te poți baza pe criteriile principale ale acestui model. 

        Iată cum poți alege cea mai bună variantă de aplicare a analizei lui Porter în afacerea ta:

Printr-un brainstorming.  

Indicat ar fi să faci acest lucru împreună cu echipa ta, pentru că lucrurile s-ar putea să arate cu totul diferit atunci când mai multe minți se pun în acțiune. Însă indiferent că vei alege să faci această analiză de unul singur sau împreună cu echipa, important este să creezi o listă cu toți cei 5 factori cuprinși în model. 

Deși la început îți vor veni în minte doar concurenții și furnizorii pe care îi cunoști deja, după o informare clară asupra industriei vei reuși să identifici din ce în ce mai mulți. 

Trece-i pe listă și pe cei cu care nu ai avut neapărat un contact. Te va ajuta să vezi lucrurile cu totul diferit și să construiești o strategie cu totul diferită. 

Nu rata nici un detaliu.

Deși unele lucruri ți s-ar putea părea neimportante în acest moment sau mai puțin periculoase, nu evita să le notezi în analiza ta. Scopul acesteia este de a-ți crea o imagine cât mai clară și mai completă referitor la competitorii tăi și la cota ta de piață. 

Analiza acesta nu ar trebui să fie pur și simplu o listă cu enumerarea lucrurilor pe care le știi deja, ci să te impulsioneze să afli si să vezi lucruri cărora înainte nu le-ai fi acordat atenție. În acest fel vei crește afacerea așa cum nu ți-ai fi imaginat sau vei evita lucruri pe care nu le-ai văzut neapărat ca pe o amenințare până acum.

Evaluează informațiile și datele.

Pentru că majoritatea business-ului tău se bazează pe cifre, folosește-te de ele și în această analiză. Pune la bătaie toată experiența ta, datele acumulate și evaluează totul în cifre pentru a avea o imagine cât mai pe înțelesul tău asupra riscurilor dar și a puterii de negociere a clienților sau amenințărilor altor produse noi care pot apărea în industria ta. 

Fii consecvent și analizează periodic. 

Dacă nu ai identificat nici un risc major, nu este cazul să te oprești. Totul este în schimbare, afaceri noi intră pe piață, competitorii tăi se îmbunătățesc constant iar clienții își modifică preferințele. 

Programează o analiză regulată a celor 5 factori pentru a avea o evidență clară a tuturor schimbărilor, în timp real și pentru a-ți îmbunătăți strategia din timp. 

Definirea strategiei după modelului celor 5 forțe ale lui Porter.

Indiferent că vrei să te lansezi pe o piață nouă sau să vezi dacă strategia ta actuală este în direcția corectă, folosește-te de modelul lui Porter pentru a-ți defini strategia de business pentru mai multă claritate, pentru planificările viitoare și pentru dezvoltarea afacerii tale cu succes. 

Iată cum să îți definești strategia în funcție de cei 5 factori:

  1. Pregătirea. 

Nu este suficient sa te uiți doar la ceea ce fac ceilalți cinci la ceea ce faci tu. Acest lucru este esențial în a descoperi ce poți îmbunătăți în strategia ta. 

Așadar efectuează o analiză SWOT a afacerii tale. Notează toate punctele tale forte, toate punctele slabe cu sinceritate și toate amenințările posibile. Ar fi indicat să faci acest lucru alături de echipa ta de producție, vânzări și marketing. 

În acest fel te asiguri că nu îți scapă nimic. Iar apoi începeți să urmăriți: care este performanța și vânzările concurenței, care ar putea fi motivele pentru care clienții îi preferă pe ei în defavoarea ta, de ce te preferă clienții pe tine, care sunt furnizorii tăi pe care te bazezi și cât de bine îți înțelegi clienții. 

  1. Care sunt posibilele amenințări ale unor intrări noi?

Aici vei analiza clar care sunt barierile pe care tu le-ai trecut și pe care este nevoie să le depășească noii intrați pe piață. 

Cât de accesibil poate fi locul în care tu esti acum cu afacerea ta? Ce fel de reglementări sunt? Cât este de unic produsul sau serviciul pe care tu îl oferi? Dar bugetul? De ce buget este nevoie? Și l-ar permite oricine? Ce bariere sunt de trecut? Au intrat și alți competitori de curând pe piață? Dacă răspunsul este da, cât de repede au reușit sau cât de repede au renunțat?

După ce ai identificat toate aceste lucruri evaluează cum stai la capitolul amenințare. Este scăzută, medie sau mare? 

  1. Cât de ușor poți fi înlocuit?

Cea mai bună variantă să răspunzi la această întrebare este să ieși din propria ta afacere pentru un moment. Cât de ușor ți se pare că produsul sau serviciul tău poate fi înlocuit? Ține cont aici de faptul că nu trebuie să te uiți doar la competitorii tăi ci la întreaga industrie. 

Poți identifica aceste lucruri uitându-te dacă există deja produse/servicii similare cu ale tale, cât de loiali îți sunt clienții sau care este puterea pe care tu o ai ca afacere în ceea ce le oferi dar și cum concurează acum produsul/serviciul tău cu alte produse similare și ce poți îmbunătăți?

Dacă nu ai găsit încă nimic care ar putea să înlocuiască ceea ce oferi în acest moment, ai putea face chiar tu o schimbare în acest sens pentru a te asigura că ai acest avantaj competitiv. 

  1.  Ce putere au furnizorii tăi asupra ta?

Aici este cazul să înțelegi clar care este puterea pe care o au furnizorii tăi în afacerea ta. Cât de dependent ești de ei și câte opțiuni ai dacă ceva nu mai funcționează? În cazul în care tu produci acel produs/serviciu poți defini care sunt furnizorii de care ai nevoie pentru a produce ceea ce urmează să vinzi. 

Pune totul pe listă și ia în considerare și numărul lor, care ar fi costurile pentru a te îndrepta spre un alt furnizor, vezi dacă ceea ce îți oferă acum furnizorii actuali este la un preț bun și de calitate și află cam cât de important ești pentru furnizorii respectivi. 

În acest fel îți vei putea da seama dacă există vreo presiune pe care aceștia o pun asupra ta și să înțelegi ce poți faci din acest punct de vedere. 

5. Câtă putere are clientul tău în afacerea ta?

În acest pas vei defini exact care este presiunea pe care o poate exercita clientul asupra afacerii tale, referitor la preț sau la strategia de dezvoltare a produsului/ serviciului tău. Acum este timpul să te uiți la acei clienți pe care i-ai pierdut dar și câți au rămas alături de tine. 

Pentru a știi clar ce să faci, vezi cu precizie ce alte opțiuni există pe piață, similar cu ceea ce tu oferi și ce ar înseamna ca aceștia să aleagă altceva, cât timp au rămas clienții loiali brandului tău și cât de bine înțeleg ce le oferi? Depistează care este sensibilitatea lor la prețuri mai mici sau la oferte și află exact ce înseamnă pentru ei valoarea pe care tu le-o aduci ca business. 

6. Ține competiția mereu în vizor

Acum, că ai definit tot ceea ce presupune interiorul afacerii tale și clienții, este momentul să te uiți clar la ce face competiția ta, pentru a te asigura că nu rămâi în urmă, ba chiar, ai parte de avantaje. 

Așadar definește clar care este numărul concurenților tăi direcți și cât de mare este piața. Ce probabilitate este ca aceasta să susțină mai multe afaceri de succes? Cum s-a dezvoltat industria în care activezi în ultimul timp, cât de mult a crescut și ce noutăți au apărut? Cât de greu este să ieși din această industrie și dacă ești cu un pas în spatele concurenței care sunt motivele? Ce poți face? 

7. Definește totul într-o imagine clară

După ce ai definit cu precizie toți factorii, include-i într-o diagramă clară cu punctul în care te afli referitor la fiecare dintre cele 5 forțe. Astfel vei avea o imagine a poziționării tale și a posibilelor îmbunătățiri sau avantaje pe care le ai. 

Notează de fiecare dată când vezi o nouă amenințare dar și când ai câștigat un avantaj în fața competiției. 

În managementul strategic

Cu toate că modelul lui Porter este o analiză creată în funcție de vechea economie, cele 5 forțe ale acestui instrument sunt încă valabile și îți oferă o bază puternică pentru managementul strategic chiar și în prezent. 

Pentru a te asigura ca în strategia ta de business ai luat în calcul nu doar elemente care țin de mediul intern al afacerii tale sau de cel raportat la clienți, începe să reformulezi planul strategic și în urma analizei făcute după Modelul lui Porter, pentru a înțelege foarte clar ce se întâmplă în industrie și care sunt posibilele amenințări.  

Este nevoie să îți formulezi strategia în funcție de concurența cu care se confruntă afacerea ta atât la scară micro cât și la scară macro. 

Dacă vrei să începi o afacere sau să intri pe o piață nouă, ia în considerare că industriile care au o concurență mică pot să pară mult mai atractive, însă acestea nu îți vor garanta neapărat și sustenabilitate.  La polul opus, piețele foarte competitive te vor ajuta să devi mai inovativ și să te dezvolți constant. 

Această analiză este recomandată să o concepi înainte de a-ți lansa afacerea pe piață sau înainte de a  intra într-o industrie necunoscută dar și dacă ai deja un business. Strategia competitivă va avea un impact masiv asupra profitabilității business-ului tău indiferent de faza la care acesta se află.  

Așa că începe să concepi strategia după ce ai analizat următorii factori:

  • Ai definit foarte precis industria din care face parte afacerea ta;
  • Ai analizat costurile și prețurile în raport cu competiția din industrie;
  • Ai identificat dacă valorile business-ului tău sunt sustenabile;
  • Ai înțeles care îți sunt atuurile și care sunt punctele slabe care pot fi îmbunătățite. Analizează aceste aspecte prin analiza SWOT și PEST;
  • Știi clar ce resurse ai și de ce resurse mai ai nevoie;
  • Ai opțiuni multiple în rândul furnizorilor și nu ești dependent de o singură sursă;
  • Oferi unicitate și îți permiți o creștere a prețurilor;
  • Îți dorești să dezvolți și să extinzi tot ce ține de producție/calitate/servicii;
  • Ți-ai înțeles clienții și știi că nevoile lor sunt diverse;

In marketingul digital

Beneficiul digitalizării te ajută să ai acces mai ușor la informațiile de care ai nevoie pentru a-ți concepe o strategie foarte precisă din cele 5 perspective, chiar și în marketingul digital. 

Chiar dacă business-ul tău se dezvoltă în online rețeaua ta de cumpărători și furnizori, amenințarea noilor intrați, a produselor/serviciilor înlocuitoare și a concurenței devine din ce în ce mai transparentă și mai puternică în mediul digital.  

În această industrie nu te mai poți uita doar la concurenții tradiționali ci la toți cei care intră în industrie cu afaceri bazate pe digital, care se folosesc de tehnologia digitală, de analiză avansată, automatizare,  servicii de promovare inteligentă și chiar securitate cibernetică.

În plus, puterea clientului crește aici pentru că aceștia au și ei acces la mai multe informații, au din ce în ce mai multe așteptări iar preferințele lor se pot schimba foarte rapid. 

Așadar aici este nevoie să îți readaptezi strategia, să te folosești de toate instrumentele și canalele necesare pentru a putea identifica cu ușurință nevoia clientului tău și a-i oferi constant ceea ce el își dorește. A rămâne în urmă în marketingul digital te poate costa întregul business. 

Amenințarea noilor intrați în partea de digital marketing crește, așadar este necesar să acorzi o atenție sporită a tot ceea ce se întâmplă în industrie, barierelor care trebuie depășite și a avantajelor tale competitive. 

Pentru a-ți defini foarte bine strategia de marketing digital din perspectiva celor 5 forțe ale lui Porter, ia în calcul următoarele recomandări:

  • Identifică cu exactitate care sunt produsele sau serviciile tale care oferă soluțiile de care  publicul tău țintă are nevoie;
  • Adaptează-te și alege cele mai bune canale de comunicare, canale de promovare și de distribuție a produselor/serviciile tale în funcție de preferințele publicului tău; 
  • Fii flexibil la ajustarea prețurilor și a ofertelor în funcție de clienții tăi;
  • Rămâi cu ochii pe concurență pentru a-ți îmbunătăți strategia, a te alinia la cerințele pieței și a fi cu un pas înainte;
  • Crează produse sau servicii noi și oferă o accesibilitate ridicată a produselor și serviciilor tale în online;
  • Află exact cum să te promovezi dintr-un curs facebook Ads pentru a râmâne în contact permanent cu clienții tăi și cu nevoile lor. 

Model Porter: strategie + exemple

Ca să înțelegi foarte clar cum se aplică această strategie, vom lua 2 exemple ca și model după care să te ghidezi în propria ta analiză. 

Pentru a-ți crea această analiză te poți folosi de un tabel simplu sau de diagrame după ce ai identificat toate datele. Nu uita să iei în considerare în analiză întreaga industrie. 

În exemplu de mai jos vom lua industria modei și ne vom referi la un magazin online cu îmbrăcăminte, cu produse achiziționate de la furnizori. În cazul în care afacerea ta va avea disponibilă și partea de producție această analiză se va face diferit. 

Modelul Porter: industria fashion

Luăm și un exemplu din industria cursurilor în online pentru a analiza cei 5 factori.

Modelul Porter: educație online

După ce ai identificat toți acești factori, îi poți pune într-o diagramă pentru a înțelege la ce nivel de amenințare te afli cu afacerea ta. 

În acest fel vei știi spre ce se va îndrepta strategia ta cu prioritate și unde nu este cazul să îți faci prea multe griji.

Acum că știi exact cum poți analiza atât din punct de vedere intern dar și extern, micro dar și macro, factorii care îți pot afecta sau crește profitabilitatea afacerii tale, ai șansa să îți îmbunătățești complet strategia de business pentru a fi mereu cu un pas înaintea concurenței tale folosindu-te de Modelul lui Porter.

Ai un prieten căruia i-ar fi de folos acest articol? Ajută-l cu un share. Îți va fi recunoscător :)
Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Responses

Descarcă gratuit ghidul cu 9 studii de caz DoAds și învață strategii care au generat peste 250€ de milioane în vănzări
Autor Articol
Picture of Vlad Niță

Vlad Niță

CEO DoAds Agency și expert Facebook Ads

Categorii Articole
Postări Recente
Descarcă gratuit ghidul cu 9 studii de caz DoAds și învață strategii care au generat peste 250€ de milioane în vănzări