Skip to content

Top 5 lecții învățate de când am pornit DoAds

Top 5 lectii invatate in DoAds

Astăzi se împlinesc 5 ani de când am fondat DoAds.

5 ani de când mi-am pus toate visele, aspirațiile
si mai ales speranțele unei vieți mai bune, într-o afacere pe care pentru a o
deschide, a implicat renunțarea la tot ceea ce știam în acel moment și la orice
semănă cu stabilitate.


5 ani mai târziu, de la o afacere pornita doar cu
un laptop, într-un apartament de 25 mp2 din București, am administrat pentru
clienții noștri, bugete de marketing de peste 20 milioane de euro, generând
pentru afacerile lor vânzări cu mult peste 100 de milioane de euro, schimbându-le
viețile antreprenorilor, poate în egală măsură cum s-au schimbat ale noastre.


Aș vrea să spun că acest drum a fost ușor.

Dintr-o perspectivă, eu așa îl văd, însă un cuvânt
mai potrivit ar fi un “drum plăcut” pentru ca miile de ore lucrate,
nopțile nedormite cu gânduri și idei, toate acțiunile implementate (care au
avut succes sau nu), au adus DoAds unde este astăzi.


Având în vedere că am început de la zero, fără
relații sau experiență în domeniul antreprenorial, atât eu cât și echipa mea a
trebuit să învățăm multe pentru a ne putea dezvolta.


Pentru ca astăzi este ziua noastră, vreau sa
împărtășesc cu voi 5 lecții învățate si concluzii la care am ajuns eu personal
in acești 5 ani.


1. Nu trebuie sa faci tu totul!

Aceasta prima lecție, pe cat de banal suna, m-a
ajutat foarte mult si se pretează mai ales pentru cei la început de drum.


Ca si antreprenor la prima afacere in care m-am
dedicat 100%, simțeam nevoia sa fac totul eu si sa fiu prezent la fiecare
decizie care se ia, indiferent cat de nesemnificativa era.


Sa scriu articole, sa fac bannere, taskuri
operaționale “no brainer” de tip copy-paste, editare, comunicare,
mesagerie…lista este lunga si timpul pierdut cu activități neesențiale
afacerii este incomensurabil.


Când am început sa am încasări si mi-am dat seama
ca ziua nu se lungește, dar aceste activitățile non-generatoare de valoare îmi
mănâncă ore bune, am început sa deleg si sa deleg.


Sunt convins ca daca stai acum si îți analizezi
ziua, săptămâna, luna, vei găsi o grămadă de astfel de activități.


Scapă de ele! Daca nu aduc valoare ție sau nu
ajuta direct la creșterea afacerii, externalizează-le sau găsește pe cineva
intern care le poate prelua.


2. Afacerea ta trebuie sa ofere valoare!

In momentul in care am început sa creez conținut
gratuit de informare si educare a pieței (articole, webinarii, ebooks de sute
de pagini, grupuri gratuite de suport), mulți colegi de breasla mi-au spus ca
sunt nebun si ca posibilii mei clienți vor învață prea mult și își vor face
singur campanii.


Însă nu a fost așa.

Cei care au folosit informațiile noastre gratuite
și au implementat în afacerile lor strategiile descrise, au devenit fanii
brandului.


Mulți au devenit clienții noștri în cadrul
agenției, alții au cumpărat produse digitale de la noi și majoritatea au
perceput DoAds ca fiind un 
hub de informații practice” și un brand
administrat de oameni capabili.


Lucru care a declanșat o cascada de recomandări si
direcționări către noi in cursul anilor.


Un lucru pe care l-am citit înainte să deschid
afacerea mi-a rămas mereu în minte: nu tot publicul tău țintă este pregătit să
fie clientul tău astăzi.


Poate nu au banii necesari sau firma lor încă nu
este în acea faza, dar asta nu înseamnă că nu pot deveni clienții tăi în viitor.


Ca urmare, trebuie să fii mereu prezent, vizibil
și activ în piață și să creezi conținut de calitate.


Comportamentul pieței s-a schimbat mult în ultimii
ani, competiția este mai acerbă și de multe ori diferențierea se face prin
valoarea primită fără a cere nimic în schimb.


3. Renunță la task-urile operaționale!

Evident, fiind
 “one-man show” la început, eu mă ocupam de
toți clienții la nivel operațional și administram fiecare campanie personal.


Cu timpul am crescut echipa, gama de servicii dar
și orele de muncă prestate din partea mea au crescut exponențial, fiind încă
implicat la nivel operațional si administrând în continuare clienți, dar în
același timp și compania.


Într-o zi în 2019, am realizat că dacă continui
așa, firma nu mai poate crește. Treptat, am renunțat la tot ce înseamnă
client-management și operațional.

Majoritatea antreprenorilor cu care am vorbit, ar
avea o problemă cu o astfel de decizie în firma lor, având frica de a pierde
controlul.


Pe bună dreptate de altfel.

DAR și există un mare dar, în toată această
decizie și acțiune: toate activitățile din cadrul firmei tale, de la a prelua
clienți, cum le vinzi/prezinți serviciile, până la cum prestezi activitatea,
trebuie să fie 100% proceduralizat.


Fiecare acțiune importantă trebuie să fie
standardizată și acest proces să fie știut de către echipa ta.


Dacă nu ai proceduri în firmă, nu vei putea
niciodată să te detașezi și (de obicei) nici să crești sănătos.


Personal după ce am făcut acest pas, toate
acțiunile mele au avut ca scop să cresc afacerea și notorietatea brandului în
piață.


Chiar dacă m-aș uita azi doar la aspectul
financiar (sunt multe alte beneficii), decizia a fost cea corectă.


În 2019 aveam o cifră de afaceri de 550.000 Lei
iar în 2021, în mai puțin de doi ani, am avut o cifră de afaceri de 7 ori mai
mare.


4. Diversificarea surselor de venit în companie

Dacă “Cash is king”, atunci
“cashflow is queen” și “multiple revenue streams” e copilul
lor.


Când ai doar un singur produs și serviciu (cum am
avut noi pentru 2 ani jumate), devine uneori dificil să crești exponențial
într-o piață relativ limitată. După ce am luat decizia descrisă mai sus, m-am
pus pe treaba și am adăugat noi surse de venit în firmă.


Ele trebuiau să aibă neapărat două elemente:
a) să aducă un plus de valoare clienților noștri
(noi sau existenți)

b) să ne crească publicul țintă pe care îl putem
deservi


Astfel au luat naștere cursurile DoAds,
comunitatea Premium AdSociety dar și extinderea gamei de servicii pe care le
prestam.


Rezultatele au venit instant de la prima lansare
de curs, datorită punctului 2 (valoarea oferită gratuit) iar de atunci până
astăzi, generează un venit extra constant care ne facilitează creșterea
continuă.


Noile servicii (Google Ads, TikTok Ads etc) au
fost rapid adoptate de mulți dintre clienții existenți dar ne-au adus și
clienți noi care aveau nevoie de o gamă completă de servicii de marketing digital.


99% din afaceri pot găsi alte servicii
complementare prin care să aibă mai multe surse de venit. Tot ce le trebuie,
este imaginație, cunoașterea publicului ținta și voința de a munci pentru asta.


5. Oamenii potriviți în pozițiile potrivite!

Cel mai important aspect este echipa și oamenii
potriviți din spatele unei afaceri. Fără ei, nu ar exista DoAds.


Daca în echipa core din agenție suntem 10 oameni,
echipa extinsă, care a adus la viață brandul și lucrează pentru a aduce
valoare, conține aproape 20 de oameni.


Nu este ușor să găsești din prima oamenii
potriviți însă în aceeași măsură, nu trebuie să rămâi cu oamenii care nu au
aceleași valori ca tine și afacerea ta.


Am o recunoștință enormă pentru echipa mea, în
frunte cu Dan Necula care de facto, după ce eu am ieșit din operațional, a
preluat toată partea de agenție și face o treabă mai bună decât făceam eu.


Lecția învățata este că dacă ai oameni de
încredere cu tine, poți ajunge pe culmi nevisate anterior.


Însă totul pleacă de la încredere și curajul să
lași pe mâna oamenilor capabili unele activități esențiale.


Lecția bonus: test everything, fail fast!

Pentru a ajunge la strategiile de creștere care au
și adus rezultate, am testat toate nebuniile în decursul anilor.


Multe nu au funcționat și au fost epic fail. Însă
ce este foarte important este să ai o învățare validată și rapidă.


Ceea ce se rezumă la KPI’s și metrici de
performanță prin care poți învață dacă ceva funcționează sau nu, fără să îți
afecteze imaginea companiei, dacă este un fail.


Pe această temă recomand cartea “The Lean
Startup” de Eric Ries. M-a ajutat enorm să am o perspectivă mai amplă
despre cum să testez și să concluzionez orice acțiune generatoare de creștere
(sau nu).


Ca și note de final, doresc să vă mulțumesc
tuturor care faceți parte din comunitatea DoAds, pentru încrederea în noi,
pentru că ne-ați ales și că ne-ați fost alături în tot acest parcurs!


Fără voi nu am exista. Mulțumim!  

Ai un prieten căruia i-ar fi de folos acest articol? Ajută-l cu un share. Îți va fi recunoscător :)
Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
Autor Articol
Vlad Niță

Vlad Niță

CEO DoAds Agency și expert Facebook Ads

Introdu Adresa de E-mail și primești Ghidul Strategic pentru Facebook Ads în eCommerce
Cele mai populare articole
Postări Recente
Social Media Manager

Social media manager

Cum ar putea fi definit un social media manager? Un personaj creativ care transformă invizibilul în vizibil. Vrei ca afacerea ta să prospere? Ți-ai propus

CPA marketing

CPA marketing

CPA, acronimul care definește „Costul per acțiune”, reprezintă o metodă de afiliere prin care se câștigă bani destul de ușor, mai ales dacă reușești să

Tik Tok

Cum sa faci bani din Tik Tok

Tik tok este o sursă interminabilă de nou, de altceva, diferită oarecum de celelalte aplicații cu care ne-am obișnuit până acum, care surprinde pe zi

specialist marketing

Specialist marketing

Când vine vorba de promovarea unei afaceri, un specialist în marketing bun se dovedește a fi vital în a crește vizibilitatea companiei și, implicit, veniturile

Introdu Adresa de E-mail și primești Ghidul Strategic pentru Facebook Ads în eCommerce