Plan de marketing: model făcut de foști angajați Facebook

plan-de-marketing

Cuprins

1. Ce este un plan de marketing și de ce am nevoie de el?

Dacă ai ajuns aici, probabil ai câteva întrebări sau neclarități despre ce este un plan de marketing.

Hai să vedem ce este în primul rând acest instrument: Este un document care prezintă eforturile de marketing ale unei companii într-o perioadă viitoare, de obicei pe un an. Aici se regăsesc strategia de marketing, activitățile promoționale și de publicitate planificate pentru perioada respectivă.

plan de marketing doads

2. Cum creez un plan de marketing?

Un plan de marketing bun conține de obicei câteva elemente cheie: Obiectivele de marketing ale afacerii,  poziționarea curentă, cercetarea pieței, strategia de marketing, KPIs (key performance indicators), mixul de marketing, competiția, bugetul de marketing și bineînțeles, evaluarea și controlul progresului.

Vom intra în detaliu despre fiecare puțin mai încolo, însă înainte de asta, vreau să-ți arăt principalele 3 întrebări care te ajută să creezi un plan de marketing eficient:

2.1 Întrebări la care trebuie sa  răspunzi înainte de a elabora un plan de marketing

  • Unde suntem acum? Cine sunt clienții noștri, care sunt concurenții, care e situația actuală a pieței?
  • Unde vrem să ajungem? Ce obiective de business vrem să atingem, cu ajutorul marketingului?
  • Cum ajungem acolo? Ce strategii, instrumente sau tehnici de marketing vom folosi pentru a atinge/îndeplini obiectivele de mai sus?


Ia-ți puțin timp și reflectă asupra acestor întrebări, ele sunt baza pentru a elabora un plan de marketing bun.

Nu te rezuma doar la ideile tale. Implică-i și pe colegii tăi, din diferite departamente (vânzări, suport, finanțe etc.) și organizează sesiuni de brainstorming sau brainwriting cu aceștia, unde puneți cap la cap mai multe idei.

3. Ce trebuie sa conțină orice plan de marketing?

Pe scurt, un plan de marketing bun conține cele mai eficiente metode care te ajută să-ți atingi obiectivele de business. Pentru a identifica acele metode, trebuie însă să treci printr-o serie de pași: setarea obiectivelor strategice, construirea profilului de consumator ideal, analiza pieței și a concurenței, planul de acțiune etc..

În această secțiune vom trece prin fiecare etapă și îți voi detalia ce presupune fiecare. Până la finalul acestei secțiuni vei știi exact ce trebuie să conțină planul tău de marketing.

3.1  Setează-ți obiectivele strategice de marketing

plan de marketing

În primul rând ai nevoie să-ți setezi obiectivele de marketing urmărite. Aceste obiective trebuie să fie clare, concise, realiste și realizabile, cu intervale de timp specifice.

Îți recomand să utilizezi metrici sau KPIs precum cota de piață țintită, numărul de clienți la care vrei să ajungi, rata de penetrare, volume de vânzări vizate etc..

3.2. Scrie un scurt rezumat al planului de marketing

Următorul pas este să pui pe o foaie un rezumat al planului de marketing care pornește de la obiectivele setate,  care e situația curentă  față de obiectivele propuse și ce strategii, tactici și instrumente de marketing vrei să folosești să atingi acele obiective.

3.3 Construiește profilul consumatorului tău ideal 

Pornind de la cercetarea pieței, care este o analiză detaliată despre tendințele actuale ale pieței, nevoile clienților, volumele de vânzări din industrie și trend-uri, vom merge un pas mai departe și vom construi profilul consumatorului ideal, sau buyer persona în engleză.  Concret, profilul consumatorului ideal este acea persoană pe care ți-o dorești să cumpere de la tine pentru că este cel mai profitabil pentru afacerea ta.

Este o discuție lungă pe această temă, însă un profil de client ideal conține pe lângă datele demografice, și date psihografice, care răspund la întrebările: Ce nevoi sau provocări are clientul tău? Unde este atenția lui? Care sunt interesele lui? Ce opinii, credințe are? etc.. 

Două surse bune pentru a afla aceste informații sunt Google Analytics și Facebook Audience Insights

3.4 Fă o cercetare exactă a concurenței

Rolul acestei cercetări este să identifici care sunt principalii competitori ai afacerii tale, ce strategii folosesc ei, cu ce ești tu diferit față de ei și astfel să găsești tactici prin care să obții o parte mai mare din piață. O cercetare corectă a concurenței te poate scuti de mulți bani irosiți în direcția greșită. 

3.5 Dezvoltă strategia, planul de acțiune pentru a realiza obiectivele 

După ce ai definit obiectivele, pasul următor este să construim strategia pentru a le atinge. De obicei, acest pas durează cel mai mult, împreună cu analiza pieței. 

Există mai multe abordări aici, însă, din experiența mea, aceste două metode te ajută să-ți definești un plan de acțiune:

  1. Pornește de la profilul consumatorului ideal și gândește-te cum poți să ajungi la el
  2. Pornind de la obiectivele stabilite, alegem planul prin care le atingem, ținând cont de publicul nostru țintă

4. Cum măsori rezultatele?

Aici ar trebui să avem deja stabiliți indicatorii de performanță (KPIs) pe care vrem să-i atingem. În această secțiune este important să avem un proces de evaluare și control prin care să putem cu ușurință măsura rezultatele. 

Uite câteva exemple: Cât % din indicatori am atins, ce măsuri putem lua pentru a realiza 100% din acei indicatori?

5. Sfaturi utile de care să ții cont atunci când vrei să elaborezi un plan de marketing

  • Asigură-te că planul tău de marketing definește clar obiectivele tale urmărite și că acestea se aliniază cu misiunea și viziunea organizației. Un sfat util pentru când îți elaborezi planul de marketing este să te asiguri că aceste obiective indică unde îți dorești ca afacerea ta să ajungă, în viitorul apropiat.
  • Scopul planului de marketing este să te ajute la creșterea afacerii prin precizarea unor strategii de marketing adecvate, cum ar fi planurile de creștere a bazei de clienți.
  • Asigură-te că ți-ai definit foarte bine bugetul alocat pentru activitățile și resursele necesare pentru implementarea eficientă a planului de marketing.

Un ultim sfat este să fii atent la noi oportunități de business identificate în procesul de analiză a pieței, concurenței sau a profilului de client ideal. Testează câteva idei și implementează-le pe cele care îți aduc rezultate.

6. Model plan de marketing 

La final, vreau să-ți las la îndemână un model de plan de marketing pe care să-l implementezi cu ușurință în afacerea ta. 

Ține minte că nu există un model care se potrivește tuturor, testează cât mai multe idei și ajustează modelul planului tău de marketing, în funcție de nevoile afacerii tale.

Template Plan de Marketing Gratuit: click pe imagine si fă o copie a planului!

plan de marketing gratuit
Ai un prieten căruia i-ar fi de folos acest articol? Ajută-l cu un share. Îți va fi recunoscător :)
Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Responses

Descarcă gratuit ghidul cu 9 studii de caz DoAds și învață strategii care au generat peste 250€ de milioane în vănzări
Autor Articol
Picture of Vlad Niță

Vlad Niță

CEO DoAds Agency și expert Facebook Ads

Categorii Articole
Postări Recente
Descarcă gratuit ghidul cu 9 studii de caz DoAds și învață strategii care au generat peste 250€ de milioane în vănzări