Skip to content

Influencer marketing

Influencer marketing

Influencer marketing este o formă de marketing online pe care o adoptă din ce în ce mai multe branduri. Această expresie este la modă de ceva vreme în special datorită faptului că este adusă în mod regulat în prim plan de către mass-media sau în social media.

Cu toate acestea, există încă oameni care nu înțeleg cu adevărat ce înseamnă influencer marketing. Într-adevăr, unii oameni întâlnesc expresia pentru prima dată și se gândesc instantaneu: „Ce este un influencer marketing?”.

Așadar, am pregătit acest articol pentru a-ți oferi un ghid despre ce este, cum îți ajută afacerea și cum creezi o strategie de succes cu ajutorul acestei metode de marketing.

1. Ce este un influencer marketing?

Ce este un influencer marketing

Înainte de a defini ce este un influencer marketing, trebuie să clarificăm ce înseamnă influencer. Această denumire este oferită unei persoane care, prin vorbele și acțiunile sale, are un impact semnificativ asupra unei nișe de public.

Astfel, această persoană reușește să influențeze alegerile comunității căreia se adresează prin conținutul pe care îl creează și îl publică în social media.

Influencer marketing este un influencer care transmite urmăritorilor săi mesajele brandurilor cu care acesta colaborează, astfel încât comunitatea să aibă o decizie de cumpărare bazată pe încrederea oferită influencerului.

Cu ajutorul unui influencer marketing se stabilește o relație între brand și publicul țintă al acelei nișe pe care influencerul o construiește, acesta adăugând un plus de valoare mesajelor și crescând potențialul de conversie în vânzări ale brandului.

2. De câte tipuri sunt influencerii de marketing?

De Câte tipuri sunt influencerii de Marketing

Influencerii pot fi împărțiți în foarte multe categorii, mai ales dacă vorbim de domeniile în care activează fiecare, de exemplu food, fitness, travelling, etc. Însă, pentru a delimita mai bine care sunt categoriile principale de influenceri, aceștia se împart în funcție de numărul de urmăritori.

  • Nano-influencerii – reprezintă categoria cu o comunitate între 1.000 – 10.000 de urmăritori. Chiar dacă este o comunitate mai mică, există șansa ca aceștia să aibă cea mai mare rată de engagement.
    De obicei, persoanele care se află în prima categorie lucrează cu un buget redus sau în sistem barter. Așadar, dacă bugetul tău de marketing este limitat, poți începe cu o astfel de colaborare pentru a testa ce impact are asupra afacerii tale.
  • Micro-influencerii – reprezintă categoria cu o comunitate între 10.000 – 100.000 de urmăritori. Prin extinderea numărului de urmăritori, aceștia aduc o vizibilitate foarte bună a brandului în comunitate.
    Mai mult de atât, micro-influencerii au o rată de interacțiune mare care este pe placul colaboratorilor.
  • Macro-influencerii – comunitatea care are între 100.000 – 1 milion de urmăritori. De obicei în această categorie intră persoanele publice. Aceștia pot garanta o expunere extraordinară, însă rata de conversie este mai mică în comparație cu comunitățile nișate.
  • Nano-influencerii – comunitatea care are peste 1 milion de urmăritori. Această categorie este dedicată vedetelor, celebrităților, în special din industria muzicală și cinematică.
    Cu toate că aceștia au un număr fabulos de urmăritori, nivelul de încredere în recomandări este mic, iar costurile sunt extrem de mari. De obicei, urmăritorii știu că la baza acelui conținut în care se promovează un brand este o colaborare pe care artistul sau persoana publică a încheiat-o.

3. Ce face un influencer pentru afacerea ta?

Ce face un Influencer pentru afacerea ta

Această persoană care este denumită influencer are un rol important pentru afacerea ta deoarece poate schimba comportamentul de achiziție al unui consumator în favoarea ta.

În funcție de nevoile pe care le are afacerea ta, un influencer poate să aibă un impact asupra:

  • notorietății – participă la creșterea propriei tale comunități prin noi fani sau abonați și prin trafic adus pe site-ul tău.
  • vânzărilor – îți pot genera lead-uri care ulterior să se transforme în noi clienți.
  • publicului țintă – te ajută să ajungi la un public nou care să aibă încredere în produsele tale.
  • conținutului – aceștia pot livra conținut nou pe care îl poți folosi pe toate canalele pentru a atrage atenția potențialilor tăi clienți.

4. Unde găsești influencerii?

Unde găsești influencerii

Dacă dorești să colaborezi cu un micro-influencer, cea mai ușoară metodă este de a-i scrie direct pe rețeaua de socializare pe care vezi că este cel mai mult timp activ.

Însă, dacă dorești să contactezi un influencer cu o comunitate mai mare, este indicat să apelezi la alte metode deoarece aceștia primesc multe mesaje zilnic, iar șansele să-l citească pe al tău sunt foarte mici.

Astfel, iată câteva metode pentru a ajunge la influencerul dorit:

  • Apelează la agențiile de influenceri.
  • Colaborează cu o agenție de marketing online sau PR.
  • Identifică-l pe cel potrivit prin secțiunea de explore pe Instagram sau de Trending de pe YouTube.
  • Urmărește hashtag-urile folosite de aceștia.
  • Accesează platforme specializate precum:

5. Cum alegi influencer-ul potrivit pentru ceea ce tu oferi?

Cum alegi influencer-ul potrivit pentru ceea ce tu oferi

Înainte de a căuta influencerul potrivit este indicat să îți setezi așteptările pe care le ai de la acesta. Ce vrei să obții printr-o colaborare cu un influencer? Care este scopul pentru care ai apelat la această metodă de promovare?

Trebuie să identifici care dintre problemele companiei își vor găsi soluția prin colaborarea cu un influencer. Mai mult de atât, este important să știi care sunt plusurile și minusurile afacerii tale astfel încât să fii transparent în primul rând cu tine.

De exemplu, dacă ești la început de drum și vrei să fii cunoscut, apelezi la o anumită categorie de influenceri. Dar dacă ești deja cunoscut ca și brand și lansezi un produs nou pentru o categorie nouă de public, atunci ai nevoie de un influencer pe măsură.

Așadar, dacă ai stabilit obiectivele și așteptările tale,  îți va fi mult mai ușor să identifici influencerul potrivit pentru ceea ce oferi tu.

În momentul în care începi căutările, ține cont de faptul că influencerul va accepta o colaborare cu tine doar dacă produsul tău i se potrivește stilului său de viață. Dacă ai un fast food și dorești să îl promovezi, cu siguranță nu vei apela la un instructor de fitness.

Totodată, este necesar să te asiguri că publicul acelui influencer este interesat de produsul tău și că există potențial de conversie în achiziționarea acestuia.

Mai mult de atât, urmărește-le activitatea și identifică plusurile și minusurile pe care tu le consideri avantajoase sau de evitat în colaborarea cu tine. Urmărește calitatea conținutului, implicarea comunității și platforma pe care aceștia au mai multe interacțiuni cu urmăritorii.

6. Avantajele și dezavantajele unui influencer nișat

Avantajele și dezavantajele unui influencer nișat

În funcție de audiența pe care o targetezi, trebuie să fii foarte atent pe ce anume te focusezi. Cele  mai mari avantaje pe care le are influencerul nișat este că acesta este foarte apropiat de comunitate și are un grad mare de credibilitate, iar șansele de conversie sunt foarte mari.

Fiind o comunitate bazată pe un element specific, ai siguranța că mesajul tău în calitate de brand ajunge exact cum și unde ți-ai dorit. Și de cele mai multe ori, rezultatele sunt pe măsura așteptărilor tale.

Mai mult de atât, colaborarea cu astfel de influenceri are costuri mult mai reduse față de cele cu celelalte categorii de influenceri.

Cu toate acestea, dezavantajul este că de obicei influencerii nișați au o comunitate restrânsă de urmăritori, așadar nu vei ajunge la foarte multe persoane deodată. În cazul în care vrei să crești notorietatea brandului sau să accelerezi vânzările, este posibil ca această comunitate să nu te ajute pe măsura așteptărilor.

Totodată, există chiar posibilitatea ca aceștia să nu aibă experiență în a lucra cu un brand și nu știe care sunt metodele potrivite de a pune în valoare produsul tău în fața audienței.

De aceea, este important să îți setezi obiective realiste și să cauți influencerul potrivit pentru nevoile tale actuale. Acestea se pot schimba în timp, așadar și strategia ta poate fi alta de fiecare dată.

7. Cum te asiguri de autenticitatea folowerilor influencerilor marketing?

Cum te asiguri de autenticitatea folowerilor influencerilor marketing

Este foarte important să te asiguri de autenticitatea urmaritorilor care au format comunitatea pe care influencerul o promovează și pe care se bazează în această activitate.

De când a apărut acest trend, au apărut și numeroase scandaluri prin care s-a descoperit că influenceri mari au optat pentru cumpărarea urmăritorilor prin diferite platforme.

Astfel, brandurile plăteau serviciile de promovare ale influencerilor în fața unei comunități fictive formate din boți și conturi false.

Pentru a afla câți dintre urmăritori sunt reali, care a fost evoluția în timp a acestora, de unde provin și alte detalii legate de audiență, accesează conturile următoare:

O altă metodă de precauție este să urmărești raportul dintre numărul de urmăritori și numărul de aprecieri și comentarii la postări. De exemplu, dacă un influencer are 100.000 de followeri, însă doar 100 de like-uri, cu siguranța este un semn de întrebare.

De asemenea, este indicat să fii atent la frecvența postărilor și tipul de engagement pe care acel cont o are. Dacă nu sunt comentarii reale postate de persoane din comunitatea influencerului, atunci iar există o problemă.

8. Cele mai populare canale Social Media pentru influencerii în marketing

Cele mai populare canale Social Media pentru influencerii în marketing

Influencerii încearcă să țină pasul cu trendurile din social media și să fie prezenți pe toate platformele. Cu toate acestea, de cele mai multe ori fiecare influencer este specializat pe un singur canal unde își dedică 80% din timpul petrecut în online.

În ceea ce privește notorietatea platformelor, cele mai accesate platforme sunt:

  • TikTok – formatele de video-uri scurte și distractive au devenit din ce în ce mai populare astfel încât brandurile au adoptat acest stil pentru a interacționa cu tinerii din generația Z.
    De aceea, un influencer de marketing pentru tik tok este foarte căutat în acest an pentru a reprezenta brandurile în fața audienței.
  • Instagram – canalul preferat atât al publicului, cât și al influencerilor. Pe lângă un conținut video în format scurt, Instagram vine la pachet cu conținut specializat în secțiunea de fotografii.
  • Facebook – locul în care majoritatea a început să își dezvolte o comunitate. Deși au apărut multe rețele de socializare între timp, Facebook rămâne una dintre cele mai relevante rețele care aduce conversiile dorite.
  • YouTube – fie că vrei să înveți ceva nou sau dorești să asculți un podcast, din ce în ce mai mulți artiști și mai multe branduri își fac apariția pe această platformă.

9. Ads-urile și influencer marketing

Ads-urile și influencer marketing

Indiferent de activitatea ta, este foarte important să te faci cunoscut publicului. Dacă ai o afacere, poți apela la un influencer. Însă acesta la cine apelează pentru a se face cunoscut și pentru a ajunge în punctul în care este căutat pentru colaborări?

Cea mai relevantă metodă pentru influenceri de a se face cunoscuți sunt reclamele plătite. În felul acesta vor ajunge la brandurile dorite și vor forma o comunitate care împarte aceleași principii și valori.

Așadar, cu ajutorul Facebook Ads, Instagram Ads, Tik Tok Ads și ads-urile de pe orice platformă crești atât comunitatea, cât și notorietatea brandului personal în calitate de influencer.

De aceea, la DoAds am dezvoltat pentru tine diverse cursuri și materiale care să te ajute în această călătorie fascinantă din online.

10. Ce nu este un influencer marketing?

Ce nu este un influencer marketing

Influencer marketing este, de fapt, un instrument prin care companiile creează o punte de comunicare cu audiența, facilitând procesul rapid de transmitere ale mesajelor și promovând produsele dintr-o perspectivă atractivă pentru consumatori.

Un influencer marketing nu este un ambasador al brandului tău. De obicei, ambasadorii sunt clienți mulțumiți de produsele și serviciile tale și care le recomandă familiei și prietenilor, fără a aștepta o recompensă și fără a încheia o colaborare în acest sens.

Un influencer marketing nu este o agenție de marketing afiliat. Cele două categorii pot exista simultan, însă au beneficii diferite pentru persoana care le execută.

De cele mai multe ori, agenții de marketing afiliat îți promovează produsul într-un context diferit (videoclipuri, articole, postări proprii) pentru a câștiga un comision dacă achizițiile sunt făcute prin intermediul lor.

11. Cum creezi o strategie de influencer marketing de succes?

Cum creezi o strategie de influencer marketing de succes

Pentru a stabili care este strategia potrivită, este necesar să ții cont de pașii următori:

  • Stabilește scopul campaniei de promovare.
  • Alege platforma de socializare pe care dorești să te promovezi.
  • Identifică nișa potrivită pentru afacerea ta.
  • Alege cu cine vrei să lucrezi – micro-influencer sau influenceri cu o comunitate mai mare?
  • Setează așteptările pe care le ai de la campania de promovare.
  • Setează un buget pe care ești dispus să îl investești în această campanie.
  • Stabilește care este timpul în care trebuie să te încadrezi pentru a avea rezultatele dorite – vrei rezultate imediate sau dorești conștientizarea în timp?
  • Identifică mesajul pe care vrei să-l transmiți audienței.
  • Adaptează-ți strategia pe măsura derulării campaniei, în funcție de interacțiunea urmăritorilor și de impactul pe care îl ai asupra acestora.

12. Cum măsori rezultatele campaniilor unui influencer marketing?

Cum măsori rezultatele campaniilor unui influencer marketing

Rezultatele campaniilor sunt expuse, în primul rând, de platforma de socializare pe care campania are loc. Cu toate acestea, printre metodele de măsurare a impactului trebuie să urmărești aspectele următoarele:

  • Traficul pe site – cea mai bună variantă pentru a monitoriza traficul este de a-i oferi influencerului un link unic pe care să-l promoveze. Astfel, tu vei vedea câte accesări și câte conversii au fost generate de acel link.
  • Insights posts/stories – cere influencerului să îți ofere statisticile campaniei pentru promovarea brandului tău. În aceste statistici vei descoperi numărul de impresii, exists, replici, reach, engagement, like-uri, comentarii și conturi unice care au salvat postarea.
  • Urmăritori – când un influencer are succes în promovarea brandurilor, acestea din urmă vor avea numărul de urmăritori în creștere față de perioada de dinaintea campaniei.
  • Hashtags – dacă ai un hashtag dedicat campaniei și vrei să monitorizezi câți oameni îl folosesc, se poate afla direct de pe platformă.

13. Concluzie

Fiecare brand se luptă pentru atenția utilizatorilor platformelor de social media. Digitalizarea a devenit din ce în ce mai extinsă la toate serviciile, așadar va crește zilnic numărul de utilizatori noi pe aceste platforme.

Un influencer de marketing reușește să ajungă la publicul tău țintă, păstrând o notă de naturalețe și de limbaj obișnuit pentru comunitatea sa, astfel încât promovarea produselor tale să nu fie doar o reclamă obișnuită, ci o recomandare prietenească.

De aceea, este important ca brandurile să ia în considerare sfaturile agențiilor online de marketing care sunt mereu în trend cu ultimele noutăți și care au o expertiză în acest domeniu amplu numit marketing.

Ai un prieten căruia i-ar fi de folos acest articol? Ajută-l cu un share. Îți va fi recunoscător :)
Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
Autor Articol
Vlad Niță

Vlad Niță

CEO DoAds Agency și expert Facebook Ads

Introdu Adresa de E-mail și primești Ghidul Strategic pentru Facebook Ads în eCommerce
Cele mai populare articole
Postări Recente
Principiul Pareto

Principiul Pareto

Simți că ai foarte multe activități dar totodată nu ai timp pentru nimic? La finalul zilei ajungi acasă obosit spunând că ai avut o zi

Influencer marketing

Influencer marketing

Influencer marketing este o formă de marketing online pe care o adoptă din ce în ce mai multe branduri. Această expresie este la modă de

Comportamentul consumatorului

Comportamentul consumatorului

‘You can’t be seen until you learn to see’, Seth Godin. În fiecare zi iei decizii. Deși pare de necrezut, este adevărat. Zilnic hotărăști ce

Introdu Adresa de E-mail și primești Ghidul Strategic pentru Facebook Ads în eCommerce