Skip to content

Growth Hacking

Dacă ai o afacere online la început de drum, cu siguranță bugetele de marketing nu sunt punctul tău forte. Așa încât poate ești în căutare de metode de a te promova cu investiții mai mici. Aici intră în scenă strategiile de growth hacking.

Ce înseamnă growth hacking?

Growth Hacking-ul este o strategie de marketing bazată pe o serie de procese de creștere rapidă a unei afaceri. Este cel mai bun mod de abordare a marketingului pentru start-up-uri.

Growth Hacking-ul este o variantă modernă și creativă de promovare a unei afaceri. Această metodă se axează mai mult pe găsirea de soluții specifice, decât pe bugetele disponibile pentru investiții. Iar o astfel de abordare a marketingului se axează întotdeauna pe testare, măsurare și eficientizare.

Growth Hacking versus Marketing

Growth Hacking-ul este diferit de marketing din mai multe puncte de vedere. În funcție de timpul pe care îl ai la dispoziție, în funcție de bugete și de resursele disponibile poți alege să te promovezi prin marketing clasic sau prin growth hacking.

Știm cu toții că marketingul nu produce rezultate peste noapte și că timpul necesar este unul mai lung, pentru a vedea rezultatele. Ei bine, un growth hacker va optimiza la maxim cu resursele pe care le are la îndemână, pentru a accelera procesul de creștere.

Iar și resursele sunt de multe ori limitate. La fel și bugetele. După cum spuneam, când te axezi pe o strategie de growth hacking nu bugetele sunt punctul forte, ba chiar acestea sunt de multe ori mici. 

Trebuie să faci totul să funcționeze și să găsești soluții, să fii orientat spre a găsi răspunsuri, din resursele limitate pe care le ai la dispoziție. Iar pentru a reuși să pui la cale o astfel de strategie ai nevoie de oamenii potriviți să facă asta.

Care sunt caracteristicile unui growth hacker de succes?

Spre deosebire de un marketer clasic, un growth hacker de succes va fi obsedat de optimizarea proceselor, de măsurarea rezultatelor și de creștere. Growth hackerii sunt oameni axați pe performanță.

Un astfel de specialist va fi axat pe găsirea de soluții, de pârghii care să ajute la construirea rezultatelor maxime, cu resurse minime.

Trebuie să fii un bun examinator,obiectiv, axat pe date și pe interpretarea lor. Iar atunci când testezi să știi din start ce să elimini, pe ce să mizezi mai departe și ce să scalezi.

Iar după ce ai pus la cap toată strategia, asigură-te că faci un review și verifici încă odată totul, pentru a funcționa ca un ceas elvețian. Cam aceasta ar fi definiția unui growth hacker de succes.

Cum să implementezi growth hacking în afacerea ta?

Pentru a reuși să implementezi o asemenea strategie în afacerea ta nu este deloc ușor. Însă, dacă respecți câțiva pași de bază, vei reuși. Să începem cu începutul însă.

Lucruri pe care trebuie să le știi înainte să începi growth hacking

Trebuie ca în momentul în care vrei să începi o strategie de growth hacking să îți cunoști foarte bine afacerea. Ce înseamnă asta mai exact?

Să faci o analiză a nișei, o analiză a concurenței și să cunoști care sunt puncte tale forte și punctele slabe în raport cu concurenții tăi pe acea nișă.

De asemenea, trebuie să înțelegi și ce poți face și ce nu poți face, deoarece procesul de growth hacking este de foarte multe ori unul tranșant pentru business-ul tău. Așadar, e util să ai o listă cu proceduri bine definitivate și o serie de principii de afaceri peste care să știi că nu poți trece.

Trebuie să cunoști foarte bine și publicul țintă, pentru a ști cui te adresezi și pentru a reuși să mergi exact la țintă cu mesajele și cu tehnicile de promovare pe care le vei folosi. Iar acum hai să vedem împreună care sunt pașii necesari implementării unei strategii de acest tip în afacerea ta.

Pașii necesari pentru implementarea unei strategii de growth hacking în afacerea ta

Definirea obiectivelor

Procesul de creștere rapidă a unei afaceri trebuie să înceapă mereu din același punct – definirea clară a obiectivelor.

Folosește metoda SMART pentru a-ți defini obiective clare, specifice, măsurabile, realizabile, realiste și axate în timp. Așa îți va fi mai ușor să înțelegi ce ai de făcut și încotro te îndrepți.

Construirea planului și prioritizarea

E posibil ca în momentul în care faci un brainstorming pentru a nota ideile de la care pornești să-ți vină în cap sute de idei. Dat fiind faptul că growth hacking-ul este axat pe performanță, trebuie să analizezi din start ideile și să vezi care sunt viabile și care nu sunt poate cele mai bune.

Trebuie să prioritizezi tot ce vei încerca, luând în calcul resursele de care dispui, bugetele de investit și timpul pe care îl ai la dispoziție.

Implementarea și măsurarea

După ce ai ajuns la o serie de concluzii, poți începe să implementezi ideile, pe rând, măsurând de fiecare dată eficiența acestora și rezultatele. Fără să măsori nu știi ce funcționează și ce nu. Așa încât, e foarte important în acest punct să măsori eficiența fiecărui lucru pe care îl faci.

Folosește tool-uri precum Pixelul Facebook, Google Analytics, Hotjar și alte elemente de măsură a comportamentului utilizatorilor pe site-ul tău, care să-ți ofere date concrete, reale, obiective despre ce funcționează și ce nu.

Analiză și optimizare

Nu totul va ieși așa cum îți dorești, însă e important să încerci să îmbunătățești. Ceea ce a eșuat complet poți să scoți de pe listă, ceea ce a livrat sub așteptări poți să îmbunătățești, iar ceea ce a funcționat poți să pregătești pentru scalare.

Analizează cu atenție și optimizează fiecare proces pentru a înțelege cum urmează să treci mai departe.

Repetă și scalează

Ca și în marketing, repetiția este mama succesului. Repetă ceea ce funcționează și scalează acolo unde poți pentru a aduce rezultate și mai bune.

Exemple faimoase de growth hacking

Exemple de companii care s-au fondat și au explodat folosind astfel de strategii de creștere rapidă sunt multe. Cele mai des întâlnite sunt în aria de startup-uri tech. Iar aici avem exemple Facebook, Dropbox, YouTube, Hotmail, Twitter, PayPal și multe altele. O să prezentăm mai jos un simplu exemplu pentru a vedea ce înseamnă o idee creativă implementată corect pentru o astfel de companie.

Este poate cel mai celebru caz de strategie de growth hacking din istorie.

În anul în care HotMail s-a lansat era extrem de greu să poți promova un serviciu de email gratuit (cum e astăzi Gmail sau Yahoo, care ni se par complet normale) cu un buget aproape inexistent și cu resurse foarte limitate pe piață.

Însă, compania nu a renunțat. Un om creativ pe nume Draper Fisher Jurveston , care era unul din investitorii a venit în cazul unei întâlniri de marketing cu o idee genială. În ce consta această idee?

Echipa de marketing sugera că pentru a promova afacerea ar trebui să se realizeze o întreagă campanie de media cu pliante stradale, radio, televiziune și reclame OOH. Însă, Draper, fiind unul din investitori a exclamat clar că așa ceva este exclus, deoarece se discută de o investiție extrem de mare pentru un serviciu ce urma să fie oferit gratis.

Însă, tot el, a venit cu ideea de a atașa în fiecare email trimis prin serviciul HOTMAIL un mesaj personalizat în footer-ul email-ului. Desigur, la început, ideea a părut banală și chiar amuzantă pentru ingineri. Însă Draper a insistat să se realizeze.

Ce conținea acel mesaj?

“P.S. I love you. Get your free email from HoTMail” – iar pe acest mesaj urma să fie atașat un link care să ducă înapoi pe site-ul companiei, unde oamenii se puteau înregistra pentru serviciul gratuit de email-uri. A urmat lansarea companiei și în doar câteva ore au atras peste 3000 de înregistrări.

La jumătate de an de la lansare aveau deja o bază de date de peste 1 milion de utilizatori, iar în doar 2 săptămâni după acest număr s-a dublat. Ceea ce a făcut ca la doar 2 ani Microsoft să vină cu o ofertă de cumpărare a companiei HOTMAIL pentru 400 milioane de dolari.

Nu e deloc rău pentru o idee care nu a costat nimic, nu-i așa?

Ei bine, asta înseamnă growth hacking-ul în esență. Să te folosești de orice resursă creativă pentru a eficientiza procesul de creștere și pentru a accelera la maxim promovarea companiei, chiar și fără bugete de marketing consistente.

Pentru a înțelege mai bine despre ce discutăm aici și pentru a cunoaște mai îndeaproape domeniul, ți-am pregătit și o serie de recomandări.

Cărți despre growth hacking

Poți citi lucrări precum “The Growth Handbook” de  Andrew Chen sau “Growing Happy Clients” de Daphne Tideman și Ward van Gasteren pentru a înțelege ce înseamnă growth hacking-ul.

Alte cărți interesante pe domeniu sunt: “Growth Engines” scrisă de Sean Ellis și Morgan Brown și “The Secret Sauce” de Vin Clancy și Austen Allred.  

Ai un prieten căruia i-ar fi de folos acest articol? Ajută-l cu un share. Îți va fi recunoscător :)

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Autor Articol

Vlad Niță

Vlad Niță

CEO DoAds Agency și expert Facebook Ads

Introdu Adresa de E-mail și primești Ghidul Strategic pentru Facebook Ads în eCommerce

Cele mai populare articole

Postări Recente

Introdu Adresa de E-mail și primești Ghidul Strategic pentru Facebook Ads în eCommerce