Dropshipping în Romania: [Ghid] creat de experti

dropshipping romania

Cuprins

Dacă ai auzit măcar odată despre dropshipping și te-ai întrebat ce este și cum ai putea să faci și tu o astfel de afacere, ai ajuns unde trebuie. În acest ghid vei afla totul despre dropshipping în România și despre ce presupune acesta. Și vei vedea care sunt avantajele și dezavantajele unui asemenea model de afacere.

Ce este dropshipping-ul?

Dropshipping-ul este un model de business în comerțul electronic în care tu preiei comenzile clienților și le onorezi, fără a păstra niciunul din bunurile vândute în stoc.

Cu alte cuvinte, tu cumperi articolele comandate de clienții tăi de la furnizor terț și le trimiți direct către client, fără să gestionezi tu în mod direct produsul.

Cea mai mare diferență între dropshipping și modelul standard de vânzare cu amănuntul este că aici simplifici lanțul de distribuție, în calitate de comerciant neavând stocuri sau inventar.

Cum faci dropshipping?

Cel mai simplu este să-ți realizezi un magazine online cu funcția de precomandă. Clienții tăi vor înregistra comanda către tine, iar tu vei transmite mai departe furnizorului sau producătorului direct comanda pentru a o onora.

Produsele comandate ajung direct la client, din depozitul furnizorului sau producătorului.

Te interesează și pe tine o astfel de afacere?

Hai să vedem împreună câteva aspecte la care trebuie să te gândești înainte de a face dropshipping în România.

Cum îmi dau seama dacă dropshipping-ul este o idee potrivită pentru mine?

Ca în orice afacere, înainte de a te implica, ai nevoie de analiză și research. La fel îți vei da seama și aici dacă e o idee bună să faci dropshipping în România sau nu. Hai să începem prin a analiza factorii ce trebuie luați în calcul.

După care, vei raporta la valorile tale, la ceea ce îți place ție să faci, la pasiunile tale și la ce e important pentru tine. Iar dacă toate acestea îți permit să-ți lansezi afacerea la care ai visat, luând în calcul toți acești factori, atunci… ai primit răspunsul. Dropshipping-ul poate fi o idee bună pentru tine, poate fi ideea câștigătoare.

Aspecte la care trebuie să te gândești înainte de a face dropshipping în România

În momentul în care dorești să te implici într-o afacere există mulți factori pe care trebuie să îi iei în calcul. De la forma legală și taxe până la canalele de promovare și modalitatea de vânzare a produselor. În continuare vom trece prin toate acestea și vom vedea principalele lucruri la care trebuie să fii atent când vrei să faci dropshipping în România.

Alegerea platformei pentru site

Există o mulțime de modalități pentru a-ți lansa un magazin online pe o platformă dedicată sau pe un sistem SaaS (software ca serviciu – unde plătești un abonament lunar pentru platformă). Însă, de departe, cele mai fiabile soluții pentru website-uri sunt WordPress (peste 40% din site-urile globale folosesc WordPress ca platformă) și Shopify.

WordPress este o platformă open-source pe care o poți cosmetiza ușor și este foarte fiabilă, putând găzdui un magazin online cu ajutorul plugin-ului dedicat pentru ecommerce – WooCommerce.

Shopify,pe de altă parte, este un sistem gândit nativ pentru magazine online, care se setează și administrează foarte intuitiv. Taxa pentru un astfel de magazin ready-made este 29 dolari pe lună / cel mai mic pachet  și poate ajunge la 299 dolari în cazul unui pachet personalizat cu servicii premium.

 Recomandarea noastră este să-ți faci cont pe ambele și să testezi beneficiile lor. Testează chiar mai multe platforme înainte să o alegi pe cea potrivită pentru tine, așa încât să alegi în cunoștință de cauză.

Canale de promovare pentru o afacere în sistem dropshipping

Cel mai simplu și eficient mod de a promova produsele dintr-o afacere în sistem dropshipping este promovarea PPC (pay per click). Principalele canale pe care le poți folosi aici sunt Google Ads, Facebook și Instagram Ads.

Te va ajuta mult faptul că elimini o serie de cheltuieli cu stocul și cu inventarierea produselor, așa încât poți să aloci afacerii un buget de marketing mai permisiv, care să te ajute rapid să te poziționezi pe piață.

Iată aici și un ghid complet despre promovarea pe Facebook Ads, care te poate ajuta să înțelegi cum să-ți faci promovare eficient și cum să ai rezultate. Iar pentru mai multe detalii despre strategii de scalare sau despre cum testezi produsele, pentru a ști ce anume să vinzi, găsești și în grupul AdSociety la secțiunea de content premium.

Alegerea nișei potrivite

Atunci când pornești la drum,trebuie să știi cu exactitate nișa în care vei dori să te poziționezi cu afacerea ta în sistem dropshipping. Pentru a descoperi nișa îți propun un exercițiu simplu.

Răspunde la aceste 3 întrebări și află care sunt produsele potrivite pentru a le vinde în magazinul tău online de dropshipping

1.       Pentru ce produs există o cerere constantă și în continuă creștere pe piață?

2.       Ce produse poți vinde cu un adaos comercial mare, produse care pe tine să te coste foarte puțin?

3.       În ce domeniu ți-ar plăcea să lucrezi și să administrezi business-ul de dropshipping?

Se spune că nișa perfectă este la intersecția între ce se caută, ce e bine plătit și ce îți place ție. Răspunde-ți la cele 3 întrebări și poți să afli care sunt produsele pe care le poți aduce în magazinul tău. Apoi, pentru a te asigura că va merge afacerea, poți testa produsele.

În comunitatea AdSociety vei găsi o modalitate de pâlnie de vânzare pentru testarea produselor pe un magazin ecommerce nou care te va ajuta să vezi dacă produsele tale prind tracțiune.

Avantajele și dezavantajele dropshipping-ului în România

Acum că am trecut prin principalele aspecte la care trebuie să te uiți când te hotărăști să începi activitatea de dropshipping, hai să trecem împreună și prin principalele avantaje și dezavantaje acestui sistem de afaceri.

Principalul avantaj în dropshipping este faptul că nu trebuie să păstrezi stoc de produse pentru a-ți onora comenzile. Asta face ca afacerea ta să funcționeze fără un spațiu fizic de depozitare, prin urmare vei avea cheltuieli mult reduse față de un business clasic de vânzări cu amănuntul.

În plus, logistica se simplifică enorm. În cazul unei afaceri de dropshipping de cele mai multe ori poți lucra doar cu un laptop și o conexiune bună la internet. Iar asta îți oferă și libertatea de a lucra de oriunde. O afacere cu o componentă fizică în lanțul de distribuție nu îți oferă libertatea asta.

Însă, acolo unde sunt avantaje sunt și dezavantaje.

Principalele dezavantaje ale dropshipping-ului reies la suprafață în momentul în care produsele comandate de clienții tăi sunt de la mai mulți furnizori. Tu vei fi nevoit să achiți transport pentru toate produsele separat, deși tu colectezi o singură taxă de transport.

Deci, trebuie să îți iei în calcul această marjă de cost suplimentar. Desigur, poți să aduci toate produsele la tine în depozit și să le trimiți pe toate odată, însă asta presupune două lucruri suplimentare.

Va trebui să recurgi la acel spațiu de depozitare despre care discutam, iar odată cu acest lucru, până ajung toate produsele la tine, ca tu să le expediezi mai departe apoi, vei crește extrem de mult termenul de livrare. Tocmai aici intră în calcul posibilitatea de lansare a unui site cu precomandă, unde clienții sunt obișnuiți cu termene de livrare mai lungi.  

În plus, mai trebuie să iei în calcul un dezavantaj. La foarte multe produse comandate se întâmplă să-ți rămână unele unități pe stoc. Acestea vor reprezenta de cele mai multe ori pierderi, pe care trebuie să le iei în calcul când îți calculezi profitabilitatea.

Aici poți negocia cu furnizorul o înțelegere pentru a-ți prelua marfa nelivrată înapoi. Dacă nu reușești să faci asta vei rămâne cu o serie de bani blocați în stocuri. Iar în aceeași direcție trebuie să fii atent și cu rata de retur. Dacă este foarte mare, va trebui să îți asumi pierderi suplimentare.

Asta ține de cele mai multe ori de calitatea produselor. Dacă vei găsi furnizori capabili și serioși, poți evita toate aceste probleme. Trebuie doar să cercetezi bine piața și să pui în balanță toate aceste situații înainte de a începe.

Unde și cum găsești furnizori pentru dropshipping în România?

Cei mai mulți dintre oamenii care au dezvoltat un astfel de business au ales furnizori globali, din China sau din țările cu o rată de producție foarte ridicată, de unde pot cumpăra la preț extrem de mic. Pentru a te asigura că ai furnizori de calitate, ar fi necesar un proces de verificare a firmei, verificare a istoricului. Poți face asta și online, pe platformele și forumurile de specialitate.

Iar apoi, pentru a te convinge de produse, poți cere o mostră de produse sau te poți deplasa chiar personal la fabrica de producție a furnizorului respectiv. Astfel te vei asigura de condițiile în care se fac produsele, poți negocia livrarea direct și poți stabili toți termenii de afaceri în favoarea ambelor părți, discutând direct.

Cele mai des întâlnite platforme unde poți găsi furnizori sunt platformele mari de tip marketplace din străinătate. Aliexpress și Ebay sunt doar două exemple în acest sens.

Platforme de dropshipping cu care poți începe să lucrezi chiar acum

După cum am explicat mai sus, pentru a începe afacerea ai nevoie de site-ul tău. Iar site-ul îl poți realiza cu ușurință pe Shopify, pentru a avea la dispoziție o soluție custom, adaptată direct pe modelul de business de magazin online.

În ceea ce privește platformele colaboratoare, unde vei găsi furnizori, proiectele de tip marketplace sunt un început perfect. Spre exemplu, Ebay, Aliexpress sau chiar Amazon,, care sunt cele mai mari în domeniu, sunt platforme unde poți găsi cu ușurință furnizorii pentru produsele tale. Iar dacă vei căuta pe Google după termeni precum: “system dropshipping” sau “furnizori dropshipping” vei găsi o mulțime de informații suplimentare pe acest subiect.

Informații cu privire la taxele de dropshipping și înființarea unei firme

Pentru a funcționa din punct de vedere legal vei avea nevoie de o societate comercială.   Aici sunt mai multe opțiuni pe care ar fi bine să le discuți cu un contabil. Acesta va reuși să îți ofere soluția perfectă pentru tine, adaptată în funcție de nevoile tale.

Ce îți putem noi spune este că ai nevoie de înființarea unei firme, cu un cod CAEN care să-ți permită să realizezi această activitate. Codul CAEN pentru magazinele online este 4791 –  (COMERȚ CU AMĂNUNTUL PRIN INTERMEDIUL CASELOR DE COMENZI SAU PRIN INTERNET).

Dacă optezi pentru un SRL, ca înființare de societate, vei avea de plătit următoarele taxe principale:

–          3% impozit pe venituri (dacă nu ai niciun angajat) sau 1% impozit pe venituri (dacă ai minim 1 angajat)

–          5 % impozit pe dividende (banii pe care îi scoți din firmă pentru a-i folosi tu personal)

–          În cazul în care depășești 1 milion de euro cifră de afaceri,vei mai plăti un impozit de 16% din profitul generat de companie

–          Dacă firma depășește plafonul de venituri de 300.000 RON anual, vei intra la plata TVA.  

Ce mai trebuie să iei în calcul când vrei să faci afaceri în sistem dropshipping?

Trebuie să fii atent la taxele vamale și taxele de transport ale produselor. În plus, la cheltuielile principale cu înființarea firmei și cu taxele mai trebuie să iei în calcul cheltuieli cu serviciile contabile. Dacă îți înființezi un SRL va trebui să ai contabil.

Pot face dropshipping în România prin sistem franciză?

Cel mai simplu mod de a te lansa în afaceri este întotdeauna să investești în ceva deja testat, care s-a dovedit a fi funcțional. În acest sens, te poți gândi să realizezi o afacere în sistem franciză. Adică să preiei brandul și know-how-ul unui francizor care oferă tot suportul necesar realizării și administrării unei astfel de afaceri, contrar unei taxe și a unui procent lunar din veniturile tale.

Condițiile sunt personalizate aici în funcție de parteneri și totul se negociază. Așa încât, cel mai indicat ar fi să cauți un partener care are deja un business de dropshipping în România, care funcționează și produce rezultate și să negociezi cu el un astfel de parteneriat.

BONUS: 3 Idei de dropshipping

Sunt foarte multe magazine online în sistem dropshipping în România. În cele ce urmează îți vom da și noi 3 idei de astfel de magazine și câte un argument pentru care considerăm că aceste 3 idei sunt valide pe piața din România.

Dropshipping haine

Segmentul de fashion este unul dintre cele mai căutate segmente de către clienții care cumpără produse online. În România, potrivit Eurostat, în 2020 peste 60% din oamenii care au cumpărat cel puțin odată online au comandat produse fashion.

Dropshipping Auto

Segmentul de piese auto și accesorii a fost segmentul cu cel mai mare AOV (valoare medie a comenzii) în 2020, conform studiilor GPeC, comanda medie totalizând 160,1 euro pe desktop și 136,1 euro pe mobil.

Dropshipping Handmade

Categoria de DIY (do it yourself) crește exponențial în ultimii ani, conform studiilor acaparând locul 1 la cele mai bine reprezentate categorii de produse pe cel mai mare marketplace online din România – EmagMarketplace.

Având la dispoziție toate aceste informații, dar și suportul nostru în caz că ai nevoie să lansezi și să promovezi o afacere în online, considerăm că poți începe și tu să-ți urmezi pasiunea și să-ți croiești drum în lumea afacerilor prin sistem dropshipping.

Dacă mai ai nevoie de orice alte informații în această direcție sau dacă vrei detalii despre cum te putem ajuta, contactează-ne

Ai un prieten căruia i-ar fi de folos acest articol? Ajută-l cu un share. Îți va fi recunoscător :)
Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Responses

Descarcă gratuit ghidul cu 9 studii de caz DoAds și învață strategii care au generat peste 250€ de milioane în vănzări
Autor Articol
Picture of Vlad Niță

Vlad Niță

CEO DoAds Agency și expert Facebook Ads

Categorii Articole
Postări Recente
Descarcă gratuit ghidul cu 9 studii de caz DoAds și învață strategii care au generat peste 250€ de milioane în vănzări