Conceptul de marketing

Conceptul de marketing

Cuprins

Oamenii cumpără produse sau servicii în fiecare minut. Te-ai gândit vreodată cum ajungi să achiziționezi exact acel produs? Ce te-a determinat să îl consideri necesar pentru tine?

Conceptul de marketing are un rol semnificativ în procesul de cumpărare și de recunoaștere a brandurilor. De aceea, este indicat să știm care sunt metodele testate de alții și pe care le putem pune și noi în practică.

1. Ce înseamnă conceptul de marketing?

Ce înseamnă conceptul de marketing

Marketingul presupune o activitate comercială care se ocupă de clienți. În marketingul modern, atenția este îndreptată spre crearea valorii și satisfacției clientului.

Scopul acestei activități este de a atrage noi clienți prin diverse metode și de a-i menține cât mai mult timp.

Conceptul de marketing este reprezentat de nevoile umane, acestea fiind o parte importantă din viața oamenilor. Totodată, dorințele au un rol important în construcția unei definiții corecte a conceptului de marketing.

CIM (“Chartered Institute of Marketing”) afirmă că marketingul este “procesul managerial de anticipare, identificare și satisfacere a cerințelor clienților într-un mod profitabil”.

1.1. Conceptul de marketing și evoluția acestuia

Evoluția conceptului de marketing a fost spectaculoasă încă din mijlocul secolului al XX-lea, când a apărut în Statele Unite ale Americii mai întâi în practică, dezvoltându-se pe parcurs și în teorie.

Astfel, marketingul a devenit simultan o știință, o ideologie, o artă și o cale de urmat în afaceri pentru orice organizație.

În ceea ce privește etapele evoluției, de-a lungul timpului marketingul a trecut prin:

  • Etapa orientării spre producție și produs
    • În perioada 1900-1930 un produs bun se vindea singur. Singura preocupare a firmei a fost aceea de a produce cantități cât mai mari de mărfuri.
  • Etapa orientării spre vânzare
    • În perioada 1930-1950 erau populare activitățile promoționale bine gândite care determinau consumatorii să cumpere produsele promovate. Astfel, marketingul a devenit un instrument de impulsionare a vânzărilor.
  • Etapa orientării spre conceptul modern de marketing
    • În perioada perioada 1950-1975 consumatorul avea ultimul cuvânt și devenea principala sursă de venit a unei firmei. Astfel, profiturile erau direct proporționale cu gradul de satisfacere a clienților.
  • Etapa orientării spre marketingul societal
    • În perioada de după anul 1975 și până în prezent, marketingul se caracterizează prin diversitatea opiniilor, regândirea conținutului și modului de desfășurare a activităților și  reorganizarea în funcție de prioritățile clienților.
    • Totodată, astăzi se promovează relațiile de durată cu clienții care asigură succesul unei companii.

2. Funcțiile conceptului de marketing

Funcțiile conceptului de marketing

Marketingul este activitatea prin intermediul căreia un brand ajunge la consumator. Indiferent de domeniul în care ai ales să îți desfășori activitatea, conceptul de marketing are patru funcții:

  • Cercetarea pieței

Primul pilon presupune identificarea nevoilor și dorințelor consumatorilor din domeniul tău de activitate. Investigarea pieței se poate realiza cu ajutorul analizei SWOT (puncte tari, puncte slabe, oportunități și amenințări). Cu cât aduni mai multe date relevante, cu atât îți va fi mai ușor să abordezi strategia de marketing potrivită pentru afacerea ta.

  • Inovația

Este important să știi când este momentul schimbărilor. Evoluția este rapidă în orice domeniu, mai ales în cel al tehnologiei. Așadar, trebuie să ții pasul cu nevoile potențialilor clienți, cu dorințele noi care pot apărea și cu relevanța produsului tău pe piață.

Adaptarea produselor și serviciilor la nevoile și dorințele consumatorilor este cea mai bună metodă de a fi inovativ și de a ține pasul cu mediul economico-social.

  • Recomandarea

Cea mai simplă modalitate de a ajunge la clienți noi și de a-ți crește profitabilitatea este recomandarea. Cu toate acestea, trebuie să muncești mult până vei ajunge în acest pas.

În primul rând, este necesar să te asiguri că produsul tău se bucură de aprecierea și satisfacția consumatorilor. Iar dacă nu ai ajuns în acest pas, apelează din nou la primii doi piloni. În al doilea rând, este indicat să fidelizezi clienții care se întorc să cumpere de la tine. Le poți oferi diverse discounturi, cadouri sau chiar programe speciale de loializare.

  • Maximizarea profitului

Ca orice companie, pe lângă satisfacție și notorietate, profitul este unul dintre cele mai importante elemente care susțin viața afacerii. Acesta poate fi maximizat prin acordarea unei importanțe deosebite celor 4P – Produs, Preț, Promovare, Plasament.

3. Conceptul de marketing mix

Conceptul de marketing mix

Conceptul de marketing mix reprezintă cei 4 piloni menționați mai sus. Pentru a duce la bun sfârșit un proces de identificare și satisfacere a cerințelor clienților avem nevoie de niște repere de bază:

  • Produs – este important să știi foarte clar care este elementul diferențiator al produsului tău și care sunt avantajele generale pe care acesta le are.
  • Preț – stabilirea prețului este un proces complex pentru care trebuie să iei în calcul reducerile pe care le poți oferi pe viitor și modul în care este influențat brandul în fața consumatorilor.
  • Promovare – un pilon important în dezvoltarea afacerii prin serviciile de comunicare, publicitate, PR, social media, e-mail marketing, conținut video, audio, foto și text.
  • Plasament – modul în care ajunge consumatorul la tine este suficient de important. Astfel, este indicat să abordezi o strategie pentru a stabili locul ideal în magazine, în piețe de desfacere sau pe site-uri în mediul online.

4. Exemple de concepte de marketing

Exemple de concepte de marketing

Imaginează-ți o situație simplă în care vizitezi un anumit site în domeniul transportului aerian. Pentru a cumpăra bilete, este nevoie să te conectezi la contul tău. După ce introduci datele, ți se solicită acel cod captcha, care este creat pentru a diferenția oamenii de roboții de spam. Dar, în loc de cuvinte aleatorii, ți se solicită să tastezi “MasterCard”.

Astfel, MasterCard reușește să îți atragă atenția înspre nevoia de a face cumpărături simplu oriunde în lume, mai ales în vacanța pe care urmează să o rezervi.

Un alt exemplu interesant de plasare a produselor sunt emisiunile TV. De cele mai multe ori vei observa că în decorul emisiunilor apar diverse produse plasate aparent la întâmplare, însă care au un rol important în memoria ta vizuală.

Astfel, vei observa cum membrii unui juriu ai unei emisiuni cunoscute la nivel internațional consumă un anumit tip de băuturi răcoritoare prin plasarea sticlelor în fața membrilor sau prin pahare personalizate cu sigla brandului.

Unul dintre cele mai relevante exemple este Apple, compania inovatoare care ține consumatorii în suspans de la un an la altul cu adăugarea unor elemente noi și mai sofisticate la produsele sale.

Astfel, Apple reușește să mențină activ interesul consumatorilor, fiind mereu în trending și venind mereu cu un răspuns pozitiv în ceea ce privește nevoile clienților.

5. 7 Pași către un marketing de succes

Pași către un marketing de succes

Procesul de vânzare al unui produs sau serviciu este unul repetitiv. Acesta nu se sfârșește în momentul achiziției, ci de acolo abia începe preocuparea pentru menținerea satisfacției clienților și determinarea lor de a se întoarce la tine.

Pașii prin care un concept de marketing poate avea succes este definit de 7 pași:

  • Proporționalitate – înainte de a promova produsele și serviciile tale, este indicat să te convingi că oferta ta este direct proporțională cu interesele, dorințele și nevoile potențialilor clienți.
  • Implementare – este important să analizezi și să implementezi diverse sisteme de măsurare precum cercetări, chestionare și teste care te vor ajuta să înțelegi atât produsul, cât și clienții și nevoile lor.
  • Setarea obiectivelor – indiferent de domeniul în care activezi, dacă ai obiective clar definite le poți atinge în primul rând prin identificarea lor, apoi prin stabilirea pașilor care vor duce în acel punct. Analiza SWOT este una dintre cele mai potrivite metode pe care le poți pune în aplicare.
  • Prioritizare – dacă alegi să ai un obiectiv mare, pentru a ajunge să-l atingi ai nevoie de împărțirea lui în obiective mai multe pentru durate scurte. Astfel, este necesar să prioritizezi fiecare pas și fiecare țintă până vei ajunge la obiectivul final.
  • Testare – pentru a cunoaște care este cel mai bun concept de marketing pentru afacerea ta, vei testa mai multe teorii. Viteza cu care vei face acest lucru este crucială.
  • Analiză – după ce ai testat mai multe variante, este important să analizezi care a fost de succes și care nu a fost pe măsura așteptărilor. Apoi vei decide dacă vei investi mai multe resurse într-una din ele sau vei opta pentru îmbunătățirea lor.
  • Reluare – odată finalizat un ciclu de testare, acesta va fi reluat pentru următoarele idei.

6. Ce să nu aplici în conceptele de marketing?

Ce să nu aplici în conceptele de marketing

Majoritatea antreprenorilor știu că fără marketing, succesul unei afaceri este aproape imposibil. Totodată, un marketing făcut greșit îți va face mai mult rău decât bine. Așadar, hai să vedem ce să nu aplici în conceptele de marketing:

  • Lipsa discounturilor – indiferent că ești la început sau ai o afacere existentă de mai mult timp, reducerile sunt mereu binevenite pentru consumatori. Chiar și o reducere de 10% poate face diferența în procesul de cumpărare a clientului tău.
  • Evitarea social media – promovare în online reprezintă o modalitate în plus prin care creezi o legătură între tine și clienții tăi. Așadar, prin intermediul platformelor de socializare poți să îți spui povestea, să vorbești cu clienții și să identifici noi piețe.
  • Public țintă prea larg – nu poți să faci marketing pentru toată lumea. În plus, nici produsul tău nu este dedicat tuturor. Analizează-ți produsul și identifică cine este, de fapt, publicul țintă.
  • Eviți setarea obiectivelor – obiectivele sunt cruciale pentru dezvoltarea afacerii tale.

Pe lângă toate acestea, este important să aduci alături de tine oameni care cred în afacerea ta și în produsele sau serviciile pe care le promovezi. Dacă încerci să faci totul singur, este posibil să ajungi într-un punct în care nu vei mai face față tuturor ideilor și nu vei reuși să le prioritizezi în funcție de nevoile clienților și de nevoile companiei.

De aceea, o agenție de marketing este ideală pentru a te ajuta în direcția dorită. Există specialiști pe fiecare segment de care te poți folosi pentru a dezvolta o afacere de la zero.

Ai un prieten căruia i-ar fi de folos acest articol? Ajută-l cu un share. Îți va fi recunoscător :)
Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Responses

Descarcă gratuit ghidul cu 9 studii de caz DoAds și învață strategii care au generat peste 250€ de milioane în vănzări
Autor Articol
Picture of Vlad Niță

Vlad Niță

CEO DoAds Agency și expert Facebook Ads

Categorii Articole
Postări Recente
Descarcă gratuit ghidul cu 9 studii de caz DoAds și învață strategii care au generat peste 250€ de milioane în vănzări