Ce este Social media si cum iti ajuta afacerea? Totul de la fosti angajati Facebook

ce e social media

Cuprins

Din totalul de 7,9 miliarde de oameni din întreaga lume, peste  4,8 miliarde  sunt utilizatori activi de internet, ceea ce presupune o conectare și un potențial imens, la nivel global. 

Peste 3,6 din toți acești oameni se folosesc de Social Media în viața lor, zi de zi iar până în anul 2025 se preconizează că numărul de utilizatori în Social media va ajunge la 4,4 miliarde, adică la mai bine de jumătate din populația Planetei.

Prin intermediul platformelor și aplicațiilor de social media, care sunt de fapt niște tehnologii interactive, disponibile pe aproape toate dispozitivele, te poți te poți conecta, interacționa, împărtăși conținut precum: idei, păreri, informații, poze, video-uri sau locații,  descărca fișiere, crea comunități, crește afaceri, promovare produse, menține relații și ajunge mult mai rapid la oameni noi sau potențiali clienți. Așadar social media este o lume nelimitată în care oricine are acces.

Vezi din diagrama de mai jos care sunt cele mai renumite și folosite platforme de Social Media din lume și pentru ce sunt utilizate?

ce este social media

Cele 3 roluri din Social Media 

Am auzit cu toții : ”Dacă nu ai Facebook, nu exiști” . Sau, ”Dacă nu ai Instagram nu ești creativ”. Dacă nu ai Tik Tok nu ești cool”. ”Caută pe Youtube, acolo găsești orice clip”. ”Cei mai tari oameni de business sunt pe Linkedin” și așa mai departe. 

Fără să analizăm prea bine motivul care se ascunde în spatele utilizării unei anumite platforme de social media, cu toții o facem, în fiecare zi. Indiferent că folosim o singură platformă sau mai multe, suntem acolo mereu, în conexiune cu ceilalți folosindu-ne astfel, de Social Media, în fiecare zi. 

Fie că  folosim aceste platforme în scop personal pentru simpla socializare, fie pentru businessul propriu sau din postura de angajat, social media pare a fi o lume unde, dacă știi cum funcționează, ce rol ai și ce beneficii îți dorești să obții prin utilizarea ei, ai toate șansele să beneficiezi de toate acele avantaje pe care fiecare platformă ți le poate oferi.

Află care sunt cele 3 roluri mari din Social Media pe care le poți avea în folosirea platformelor și ce avantaje îți aduce fiecare platformă pentru rolul tău specific. 

Rolul utilizatorului în Social Media

Viteza cu care tehnologia avansează, ne aduce în postura de utilizator a diverselor rețele de socializare din ce în ce mai mult și din ce în ce mai des. Modalitățile prin care putem să ne conectăm cu ceilalți prin intermediul acestor platforme, în continuă dezvoltare ne este din ce în mai la îndemână și totodată comod. 

A trăi fără a te folosi de, cel puțin una dintre platformele existente, pare de-a dreptul imposibil. Chiar și pentru tine, cel care te consideri un simplu utilizator. 

Chiar dacă nu te folosești de Social Media pentru a-ți crește business-ul sau pentru a vinde ceva, cu siguranță consideri aceste platforme ca fiind, cea mai simplă modalitate de conectare cu cei dragi și nu numai. Din acest rol poți interacționa cu persoane noi, din toate colțurile țării sau ale lumii, fapt pe care fizic, ți-ar fi mult mai dificil, dacă nu imposibil de făcut. 

Tot din acest rol împărtășești, mult mai ușor și rapid, celorlalți noutăți despre tine, locuri pe care le-ai vizitat, lucruri noi pe care le-ai învățat, poze sau chiar documente. 

Pe lângă conectare, în Social Media, găsești de fiecare dată un motiv bun în plus, ca să mai zâmbești la o glumă, să îți mai dai o părere, să mai afli o informație nouă sau o știre, să afli despre un job nou sau un business nou și nu în ultimul rând să vezi ce mai fac prietenii tăi. 

Din rolul de utilizator în Social Media nu ai nevoie de cunoștințe avansate de folosire a platformelor de socializare, pentru că acestea sunt majoritatea,  intuitive și evident, tu decizi ce și când să postezi pe profilul tău personal.

Rolul Specialistului in Social Media Marketing

Ajungi să îți asumi rolul de specialist în Social Media atunci când ai realizat că o platformă de socializare poate fi folosită în beneficiul afacerii tale sau al clientului tău și este mult mai mult decât o simplă platformă de socializare și informare. Pe lângă asta, acest rol îți aduce și bani și îi poți ajuta și pe ceilalți să să dezvolte.

Din acest rol, îți asumi faptul că aici poți expune, crește și dezvolta, la modul cel mai real un business și o comunitate și devii responsabil în crearea și administrarea conturilor de business al tău sau al clientului tău. 

Ești aproape de utilizator prin interacțiune continuă. Identifici și creezi audiența corectă în funcție de avatarul de client și nișa pe care o targetezi prin produsele/serviciile oferite. 

 Înțelegi cum funcționează social media și știi cum să evaluezi și să monitorizezi toate datele statistice, pentru a te folosi de ele în cel mai optim mod, în strategia de promovare a produselor/serviciilor tale sau ale clientului tău. 

Știi totul despre promovarea în Social Media și devii Specialist în a aduce vânzări prin reclame targetate corect. Află mai multe despre cum să devii specialist în promovarea pe Facebook chiar aici, gratuit. 

Creezi conținut raportat la necesitățile audienței tale și oferi cât mai multă valoare în rândul utilizatorilor care viziteaza contul tău de business. Știi cum să vii în întâmpinarea nevoilor lor și cum să le arăți că sunt importanți pentru tine. 

Rolul de Special în Social Media ți se potrivește perfect dacă îți dorești să dezvolți business-uri, să vezi progresul în urma unui conținut valoros, să faci brand-ul cunoscut din ce în ce mai mult și să obții rezultate vizibile prin conversii. 

Rolul unui brand / a unei campanii in Social media

Dacă ai un business înainte de toate este foarte clar că vei evita să îți vinzi produsele din profilul personal de social media. Acesta este un lucru interzis și pe lângă asta, total neprofesionist. În plus, în contul de business vei avea acces la date statistice, vei putea să măsori și să deții cifre concrete despre evoluția business-ului tău și a audienței tale.

După ce ți-ai creat o pagină de business este timpul ca lumea să afle cine ești și ce oferi. Care este imaginea ta? Cum te depistează utilizatorii tăi, vizual? Ce informații află de tine? Ce ai de oferit? Unde te pot găsi? Toate aceste lucru țin de crearea unui brand pe care le poți oferi cu ușurință în Social Media. 

Rolul unui brand în social media este, așadar esențial și te ajută să îți crești mult mai rapid notorietatea brandului. Pentru a-ți face business-ul cunoscut, cea mai rapidă și sigură modalitate de viralitate este chiar aici, în social media. De ce? Pentru că majoritatea potențialilor tăi clienți, sunt aici.  

Dacă ai identificat care este avatarul de client, cui te adresezi, vei fi capabil să alegi cea mai potrivită platformă de socializare pentru transmiterea mesajului tău către potențialii tăi clienți, într-un mod eficient și sigur.

După crearea unui brand puternic în social media, următorul pas este clar, acela de a ajunge la cât mai mulți potențiali clienți. Acest lucru îl vei realiza prin crearea de campanii diferite pentru business-ul tău. 

Cum te ajuta o prezenta pe Social Media a afacerii tale

O afacere care are vizibilitate în online are șanse de dezvoltare mult mai mari și mai rapide decât dacă aceasta există doar fizic. Pe lângă asta, conectarea cu publicul tău țintă sau cu partenerii în business este directă și ușoară.  

Un alt avantaj este acela că îți poți face brandul cunoscut în locații fizice diferite, cu mesaje diferite, toate în același timp, folosindu-te doar de social media. 

Îți poți crește traficul și conversiile din site prin conținut pe platformele de socializare și poți oferi chiar și anumite gratuități sau concursuri pentru clienții tăi. 

Pe lângă asta, clienții care te cunosc deja, le pot împărtăși celorlalți din experiența avută cu brandul/ produsele /serviciile tale sau le pot face recomandări celorlalți, iar tu, la rândul tău îi poți recompensa. În acest fel încrederea lor în afacerea ta va crește iar șansa de a crea o relație de loialitate este mult mai ridicată. 

Îți poți urmări concurența și astfel îți poți îmbunătăți strategia de business și promovarea în Social Media a afacerii tale. 

Atingerea publicului tinta in functie de platforma de socializare

Pentru că există zeci de platforme de socializare în lume, și chiar dacă ar exista doar 3, probabil ai fi confuz în momentul în care ar trebui să o alegi pe cea mai potrivită pentru business-ul tău, este important să îți clarifici câteva aspecte.

Ideea de a fi peste tot, pentru toată lumea, este o idee care te va face să pierzi buget, timp, energie și chiar clienți. Așadar înainte de a te hotărî pe care platformă de socializare să investești timp,bani și să creezi campanii de promovare, identifică avatarul de client și vezi unde se află acesta. Pe care platformă? Ce vârstă are? Ce interese? Dar tu ce oferi? Unde se află publicul tău țintă?

Ca să îți fie mai ușor să alegi, iată câteva detalii despre cele mai cunoscute și utilizate 3 platforme de socializare, care te vor ajuta să afli unde este clientul tău:

Facebook – cea mai mare platformă de socializare din lume

Din cei 4,8 miliarde de utilizatori activi de internet, peste 2.8 miliarde de utilizatori din întreaga lume, folosesc platforma Facebook, în fiecare lună iar această rată are o creștere de aproximativ 6,89% pe an. Zilnic 1 miliard de oameni sunt activi pe Facebook. 

  Pentru că nu trebuie să fi cine știe ce specialist în IT sau să ai anumite skill-uri pentru a-ți crea un profil de Facebook, folosirea celei mai mari platforme de socializare din lume, este relativ ușoară și intuitivă pentru uzul personal. Așadar mulți dintre potențialii tăi clienți se află aici. 

Aici te poți conecta ușor cu publicul tău țintă, creându-ți propria comunitate, poți obține informații prețioase de la ei și chiar obține adrese de email prin diverse campanii. 

Pe lângă asta, peste 96% dintre utilizatorii de Facebook folosesc dispozitivele mobile iar utilizatorii acestei platforme sunt de toate vârstele.

Aproape 65 de milioane de afaceri mici au deja creată o pagina de business pe această platformă și 83% dintre specialiștii de marketing aleg în strategia lor de brand, Facebook-ul.  

Facebook este o platformă informațională unde poți oferi foarte multe date despre business-ul tău, precum program, locație, evenimente viitoare etc. 

Instagram.

Instagram este o platformă vizuală care necesită multă creativitate. Aici publicul țintă este mult mai tânăr cu o vârstă medie de până la 30 de ani. Chiar dacă multe business-uri folosesc această platformă, pentru că reach-ul este mai mare decât al Facebook-ului, trebuie să fi foarte convins că publicul tău țintă se află aici. Dacă nu, la ce ți-ar folosi un reach mai mare? 

Instagram oferă extrem de puține opțiuni pentru conturile de business și utilizatorul său iar secțiunea despre afacerea ta este limitată aici. În concluzie, utilizatorii nu vor găsi prea multe detalii despre business-ul la fel de ușor ca pe Facebook. 

Poți folosi în schimb această platformă, dacă publicul tău, este aici, pentru a interacționa cu ei și pentru a-i redirecționa către alte platforme de socializare sau website. 

În același timp, aici poți fi mult mai creativ și poți atrage prin storie-uri diversificate, prin conținut video scurt postat in Reels sau poți face emisiuni și interviuri pe care sa le postezi in IGTV, pentru comunitatea ta, daca aceasta se afla, preponderent pe această platformă. Instagram îți oferă și oportunitatea de a te conecta live cu comunitatea ta. 

Cu ce diferă foarte mult Instagram fata de Facebook este faptul că aici, este obligatoriu să fi original, căci pe Instagram nu sunt încurajate distribuirile postărilor de pe alte pagini sau profile. Așadar conținutul tău trebuie sa fie unic de fiecare dată.

Youtube – a doua cea mai utilizată platformă de social media din lume. 

Videourile se află în preferințele de conținut ale utilizatorilor în Social Media. Atenția unui utilizator când urmărește un video este de 1.8 mai decât atunci când citește un text iar rata de interacțiune este mai crescută. 

Dacă poți promova beneficiile produsului/serviciul pe care îl oferi mult mai bine printr-un video decât printr-un text sau o poză, Youtube este locul perfect pentru tine. 

Pe Youtube, de obicei utilizatorii vin pentru a afla informații noi sau a-și îmbogăți cunoștințele. 

Adaugă conținut de calitate referitor la domeniul tău și astfel vei câștiga atenția clienților și evident încrederea de a face achiziții ulterioare. În plus, te poți folosi de aceste video-uri și pentru a le distribui în alte platforme de socializare sau a le integra în site-ul propriu. 

Aici, clienții care te urmăresc primesc notificări în timp real despre conținutul tău și pot interacționa cu tine, în mod direct, în timpul sesiunilor live.

Pentru că Instagram este oți crea campanii de promovare direct din Business Manager, care sa ruleze

Tik – Tok – o platformă complet vizuală. 

Cu toate că această aplicatie a fost lansată în 2016, Tik Tok este o platforma de socializare relativ nouă în România. Cu peste 2 milioane de descarcari a câștigat extrem de multă popularitate in rândul utilizatorilor fiind o rețea socială preponderent vizuala. Mai specific, singurul conținut pe care îl poți posta aici, este cel video cu un timp de rulare între 3 și 60 de secunde. 

Aplicația îți pune la dispoziție o întreaga listă de opțiuni în crearea si editarea videourilor tale, facandu-te sa pari un expert în asta. Deși considerată o platformă simpatică, utilizată doar de adolescenți, deja multe business-uri au ales să se folosească de ea, în crearea de conținut, pentru a crește engagementului afacerii. 

Datorită expansiunii crescute a platformei într-un timp foarte scurt, șansele de a ajunge la și mai mulți dintre potențialii tai clienți, pe care i-ai identificat că se folosesc de aceata platforma sau că se află în preferințele lor în social media, sunt și mai mari. 

Tik Tok dă posibilitatea afacerii tale sa fie prezentă in randul utilizatorilor printr-un cont pe Tik Tok Business, unde  vei interacționa într-un mod cu totul diferit cu audienta ta, îți vei creste brandul și popularitatea, vei fi in trend și poți oferi informații relevante din poziția de specialist in domeniul tau. Ai posibilitatea de a crea campanii de promovare plătite, daca știi sigur că publicul tau țintă se află pe această platformă. 

Multe business-uri au ales să creeze conținut video scurt aici, având posibilitatea de a transmite informațiile într-un mod mai puțin oficial decât în alte medii de socializare. Percepția este aceea că ești mai aproape de utilizator, adresandui-se într-un limbaj cu totul diferit, mult mai apropiat de cel pe care clienții tăi îl folosesc, zilnic. 

LinkedIn – cea mai mare platforma de conectare a profesioniștilor și business-urilor.

Dacă ești deținătorul unui business, crearea unui cont pe LinkedIn este un must. Aici îți poți prezenta afacerea in cel mai detaliat mod și crește reputația, îți poți completa certificările și experiența acumulată și poți primi chiar recomandari de la angajații tăi. 

Deținută de Microsoft, aceasta platforma a fost creata cu scopul de a-ti face afacerea cunoscuta, de a te conecta cu alte businessuri, de a oferi informații despre ce se mai întâmplă în afacerea ta și nu în ultimul rând a-ți găsi cei mai potriviți angajați sau colaboratori. 

Poți fi activ pe Linkedin și cu un cont personal pentru a-ți găsi un job, a te dezvolta in cariera și pentru a fi la curent cu noutățile din lumea afacerii. 

Asemenatoare cu celalalte platforme sociale, aceasta are opțiuni similare de creare de conținut, distribuire, apreciere și comunicare directă în chat. 

Conținutul postat aici este mai degrabă oficial iar la versiunea plătită Premium poți avea parte chiar de seminarii și cursuri online sau poți primi recomandări de joburi sau de oameni specializați pe domeniul afacerii tale, care s-ar potrivi cu profilul business-ulii tău.

Cum poți face bani din Social Media

Nu mai este un secret faptul că Social Media îți generează venituri ca business și nici că ajutând alte firme, să crească, din rolul de Specialist în Social Media poți face bani. 

Uite cum îți poți crește veniturile din Social Media:

cum faci bani din social media

Cum poți ajuta alte firme să își crească vizibilitatea pe social media?

Dacă ești pasionat de Social Media și îți dorești să îți pui skill-urile la bătaie, ajutând și alte firme să își crească vizibilitatea în mediul online poți face acest lucru prin două modalități. 

  1. Devino Specialist în Social Media. Poți deveni specialist în Social media dacă înțelegi cum funcționează și cum să te folosești la maxim de ea, pentru dublu beneficiu: atât al afacerii cât și al utilizatorului. Generarea rezultatelor pentru clienții tăi, aplicând cea mai bună strategie, în funcție de business-ul fiecărui client, îți va garanta că ești cu adevărat un profesionist în Social Media. 
  2. Devino Influencer.  Pentru a deveni un Influencer ai nevoie de constanță în prezență, conținut și creativitate. Găsește o nișă și devino expert în domeniul tău.  Fii mereu în contact cu urmăritorii tăi și oferă multă valoare. Nu uita să fi cât mai natural, în acest fel, urmăritorii tăi vor prinde încrede în tine. Caută oportunități prin care să poți promova business-uri, produse sau servicii din nișa ta,  după ce comunitatea ta este creată. 

5. 5 motive pentru care orice firma are nevoie de un specialist in Social Media

Atunci când îți cunoști foarte bine afacerea ai tendința să crezi că vei putea face față în Social Media de unul singur. Ei bine, lucrurile stau puțin diferit pentru că așa cum tu îți cunoști business-ul și specialistul în Social Media cunoaște foarte bine platforma de socializare pe care este specializat, știe cum funcționează și cum să genereze vânzări pentru tine. În plus, tu, poți economisi timp, făcând ceva pentru tine sau lucrând la următorul obiectiv de îndeplinit împreună cu echipa ta. 

  Uite aici 5 motive pentru care ai nevoie de un Specialist în Social Media.

  1. Se va asigura că strategia ta de marketing online este în concordanță cu obiectivele tale, indiferent că acestaa înseamna mai multe vânzări, mai multă notorietate sau mai mulți clienți. 
  2. Te ajută să îți faci brandul cunoscut și să îți crești autoritatea acestuia în rândul clienților. 
  3. Urmărește și știe cum să analizeze datele legate de interacțiuni, conversii și multe altele. Pornind de la aceste date va știi care este strategia corectă care trebuie abordată. 
  4. Îți generează clienți noi. 
  5. Este expert în ceea ce face. 

Așadar Social Media este un loc virtual perfect, care folosit în mod corespunzător, în funcție de nevoile tale, îți poate aduce beneficii reale. Aici legi relații, creezi comunități, te faci cunoscut și auzit și îți extinzi business-ul mult mai rapid.  

A fi prezent în Social Media nu mai este doar un moft ci este o necesitate, indiferent de intenția cu care te folosești de platformele de socializare. 

 Tu ce fel de rol ai în utilizarea platformelor de socializare și cum te folosești de el în creșterea afacerii tale? 

Ai un prieten căruia i-ar fi de folos acest articol? Ajută-l cu un share. Îți va fi recunoscător :)
Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Responses

Descarcă gratuit ghidul cu 9 studii de caz DoAds și învață strategii care au generat peste 250€ de milioane în vănzări
Autor Articol
Picture of Vlad Niță

Vlad Niță

CEO DoAds Agency și expert Facebook Ads

Categorii Articole
Postări Recente
Descarcă gratuit ghidul cu 9 studii de caz DoAds și învață strategii care au generat peste 250€ de milioane în vănzări